Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltoperä, Kaisu
dc.contributor.authorSalminen, Soile
dc.date.accessioned2024-12-09T06:45:09Z
dc.date.available2024-12-09T06:45:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98856
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan. Lisäksi tutkittiin, miten ei-kelpoiset varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat osaamisensa ja asiantuntijuutensa tasoa suhteessa työn asettamiin vaatimuksiin, sekä kartoitettiin osaamisen ja asiantuntijuuden kehitystä tukevia tekijöitä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin sosiaalisessa mediassa jaetulla Webropol-verkkokyselylomakkeella touko-kesäkuussa 2024. Aineisto muodostui 34 ei-kelpoisen varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista, ja sen analyysissä hyödynnettiin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä temaattista analyysiä. Aineistoa peilattiin malliin varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisesta asiantuntijuudesta ja osaamisesta (Suvanto ym., 2021). Tulokset osoittivat ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokeman osaamisen painottuvan erityisesti kaikille varhaiskasvatuksen ammattiryhmille yhteiseen osaamiseen. Substanssiosaamiseen liittyvä koettu osaaminen näyttäytyi teoriamallia suppeampana, minkä lisäksi siihen yhdistyi myös valtaosa koetuista kehittämistarpeista. Suhteessa työn asettamiin vaatimuksiin ei-kelpoisten opettajien arviot omasta osaamisestaan vaihtelivat vahvasta luottamuksesta riittämättömyyden tunteisiin. Tutkimus kuitenkin osoitti ei-kelpoisten opettajien olevan vahvasti motivoituneita oman osaamisensa kehittämiseen, ja tutkimuksen avulla tunnistettiin useita ei-kelpoisen varhaiskasvatuksen opettajan osaamisen ja asiantuntijuuden kehitystä tukevia tekijöitä. Tulevaisuudessa tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien osaamisen ja asiantuntijuuden kehityksen tavoitteelliseen tukemiseen.fi
dc.format.extent64
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherei-kelpoinen varhaiskasvatuksen opettaja
dc.titleVailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412097670
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoammattitaito
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright