Vuorohoidon henkilöstön kokemuksia ammatillisesta identiteetistään ja osaamisestaan
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vuorohoidon henkilöstön kokemuksia omasta ammatillisesta identiteetistään työhön liittyvien positiivisten ja negatiivisten tekijöiden kautta. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin myös henkilöstön kokemuksia vuoropäivähoidon asettamista haasteista heidän ammatilliselle osaamiselleen. Kolmas tarkastelun kohde oli se, onko pohjakoulutuksella yhteyttä henkilöstön kokemuksiin ammatillisen osaamisen haasteista sekä työhön liittyvistä positiivisista ja negatiivisista tekijöistä. Tämän tutkielman aineisto on saatu Perheet 24/7-projektista. Projektin tarkoituksena on tutkia, millaisia yhteyksiä vanhempien vuorotyöllä on perheiden elämään sekä alle 13-vuotiaiden lasten sosio-emotionaaliseen hyvinvointiin Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin valtakunnallisella internet-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 227 vuoropäivähoidon työntekijää. Aineistosta nousi esiin yhdeksän teemaa, jotka liittyivät työntekijöiden ammatilliseen identiteettiin ja osaamiseen. Näitä teemoja olivat työtyytyväisyys, yhteistyö ja vuorovaikutus työyhteisössä, kasvatuskumppanuus, työn substanssiin liittyvät tekijät, resurssit, vuorotyö, henkilökohtaiset tekijät, vuorohoidon erityispiirteet ja niihin liittyvä osaaminen sekä oman osaamisen ylläpito ja kehittäminen. Näihin teemoihin liittyvien positiivisten tekijöiden koettiin vahvistavan ammatillista identiteettiä ja negatiivisten tekijöiden puolestaan koettiin asettavan haasteita ammatilliselle identiteetille. Samat tekijät asettivat haasteita myös ammatilliselle osaamiselle. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan toisen asteen koulutuksen suorittaneet vastaajat olivat tyytyväisempiä lasten varhaiskasvatuksen laatuun, henkilökunnan ammattitaitoon, pedagogiseen toimintaan sekä lasten yksilöllisten tuentarpeiden huomioon ottamiseen omassa vuorohoitoyksikössään kuin korkeakoulutetut vastaajat. Korkeakoulutetut vastaajat kokivat työhönsä liittyvän enemmän epävarmuustekijöitä kuin toisen asteen koulutuksen suorittaneet vastaajat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“En mä ainakaan pelkäis, että ne veis meiltä töitä” : kotihoitajien kokemuksia ammatillisesta identiteetistään ja hoitoalan teknologisoitumisesta
Siintola, Anni (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kotihoidossa työskentelevien hoitajien kokemuksia ammatillisesta identiteetistään sekä hoitajien identiteettityötä resursoivista ja rajoittavista tekijöistä teknologisoituvalla ... -
Draamaopettajuuden ytimessä : opettajien kokemuksia opettajuudestaan ja ammatillisesta identiteetistään
Kuvaja, Tinja (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä draamaopettajuus on ja millainen on draamaopettajan identiteetti sekä miten ne kehittyvät. Teemaa lähestyttiin draamakasvatuksen teorioiden ja identiteettitutkimuksen ... -
Professional identity in changing workplaces : Why it matters, when it becomes emotionally imbued, and how to support its agentic negotiations
Vähäsantanen, Katja (Springer International Publishing, 2022)This chapter addresses professional identity in the workplace. The relevance of the topic derives from current trends in working life, in which constant changes require continuous professional identity negotiations. In ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.