Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kielentutkimus videopeleissä on usein keskittynyt pelien positiiviseen rooliin kielten oppimisessa. Kun
peleistä on tullut suurempia ja kunnianhimoisempia, monet niistä ovat kehittyneet fiktiivisiksi
maailmoiksi, ja tämä on yleisintä roolipeleissä. Nämä maailmat pyrkivät heijastamaan oman elämämme
piirteitä historiasta kulttuuriin, ja suurista yksityiskohdista myös pieniin asioihin. Jos nämä maailmat on
pyritty rakentamaan oman yhteiskuntamme ja historiamme kaltaisiksi, niitä tulee olla mahdollista myös
tutkia samoin metodein. Kielentutkimuksen kannalta tämä tarkoittaa mm. Pelimaailman tekstien tutki
musta, merkityksen havainnointia visuaalisessa suunnittelussa, sekä kielen moninaista kirjoa pelimaail
man puheessa, kirjoituksessa, tai monikielisyydessä. Tavoitteeni tutkimuksessa onkin selvittää, kuinka
hyvin sovellettavissa kielentutkimus on fiktiivisiin pelimaailmoihin, niin suljetuissa konteksteissa, kuin
laajemmissa mittakaavoissa pelimaailmojen sisällä.
Tämä tutkimus on suoritettu sisältöanalyysin metodein, sillä se on koettu parhaaksi tavaksi tarkas
tella suurta otantaa pelimaailman annista mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimukseen valittu peli on
vuoden 2011 The Elder Scrolls V: Skyrim, joka on roolipelisarjan viides osa. Pelin tärkeimmät kriteerit
olivat ns. “hiekkalaatikko” lähestyminen (vapaus edetä omaa tahtia), maailman perspektiivi (ensimmäinen
persoona, eli hahmon silmin), sekä maailman monipuolisuus tutkimustavoitteiden kannalta, kuten esimer
kiksi: Miten kieli esiintyy eri muodoissa pelin sisällä? Esiintyykö maailmassa tyylieroja pelin kirjojen
sisällä? Miten pelin rotujen kulttuurierot saattavat vaikuttaa puhetyyleihin?
Koska maailma on valtava, on näiden esimerkkien pystyttävä kuvastamaan omia kategorioitaan
mahdollisimman hyvin. Tärkeimpänä teemana on yhdistää oikean maailman tutkimusta kielen ja tekstin
esiintymisestä fiktiiviseen ympäristöön. Kielen keskeisen roolin tutkiminen näissä peliympäristöissä voi
mahdollistaa pelimaailmojen laajemman tutkimisen uudenlaisesta näkökulmasta, tuoden kulttuurista lisä
arvoa alalle, joka edelleen nähdään vahvasti vain viihteellisestä perspektiivistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students
Teppo, Saara (2013)Kirjallisuuden opiskelun merkitystä kielenoppimisessa on tutkittu laajalti, ja se on todettu tärkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi. Opiskelijoiden omat näkemykset asiasta saattavat myös vaikuttaa oppimistuloksiin, mutta ne ... -
English elements in the spoken discourse of Finnish teenagers playing an English video game
Vuorinen, Petri (2008) -
Written stories of unscripted theatre : understanding the voice of improvisation theatre literature
Kenttälä, Veera (2018)Tässä työssä tarkastellaan improvisoidun teatterin kirjallisia kuvauksia analysoimalla improvisaatiokirjallisuutta. Yhdysvaltalainen, brittiläinen ja suomalainen improvisaatiokirjallisuus on valittu tarkemman analyysin kohteeksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.