“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita perustellaan ja miten niistä väitellään dialogisessa kontekstissa. Vaikka englanti on maailmanlaajuinen lingua franca, Suomessa englannista ja sen asemasta on monenlaisia mielipiteitä. Sosiaalisen median ansiosta mielipiteiden esittäminen laajalle yleisölle lyhyessä ajassa on helpompaa kuin koskaan aiemmin. Tämä ja monien Internet-alustojen tarjoama vaihtoehto pysyä nimettömänä tekee sosiaalisesta mediasta kiinnostavan kohteen ideologisen väittelyn tutkimukselle.
Tutkielma on tapaustutkimus yhdestä Feissarimokat- huumorisivuston ”osataan enkkuu” -otsikon alla olevasta julkaisusta ja sen kommenttikentästä. Tutkimuksessa analysoidaan, millaisia kieli-ideologioita kommenttikentässä voidaan havaita, miten ideologisia kannanottoja esitetään ja miten alkuperäisen julkaisun ei-standardinmukaista englantia ja alkuperäistä julkaisijaa pilkataan ja toisaalta puolustetaan.
Analyysissa käytetään Internet-etnografiaa, laadullista sisällönanalyysia, temaattista analyysia sekä entekstualisaation ja parodisen imitoinnin tutkimusta.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että kommentoijilla on monenlaisia mielipiteitä englannin kieltä ja ei-standardinmukaista englantia kohtaan. Näiden mielipiteiden esittäminen ja niistä väitteleminen viestii erilaisista kieli-ideologioita englannista, englannin asemasta, englannin käytöstä ja sen käyttäjistä sekä vieraiden kielten opetuksesta Suomessa. Kommentoijilla on myöskin erinäisiä tapoja ja artikuloinnin keinoja esittää ideologisia kannanottoja aina humoristisesta pilkkaamisesta faktapohjaiseen argumentointiin.
...
Asiasanat
language ideology language ideological debate stance online ethnography qualitative content analysis thematic analysis language policing englannin kieli yleiskieli sosiaalinen media kieli sisällönanalyysi sosiolingvistiikka English language standard language social media language content analysis sociolinguistics
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
English as a lingua franca and the importance of Standard English : native English speakers' attitudes
Keto, Kerttu (2019)Englannin kielen asema maailmassa on viime vuosikymmenten aikana muuttunut perin pohjin: Englantia puhutaan nykyään enemmän vieraana kielenä kuin äidinkielenä. Tällaisen muutoksen keskellä on tarpeen miettiä kielen ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.