University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karjalainen, Reeta
Date
2018
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita perustellaan ja miten niistä väitellään dialogisessa kontekstissa. Vaikka englanti on maailmanlaajuinen lingua franca, Suomessa englannista ja sen asemasta on monenlaisia mielipiteitä. Sosiaalisen median ansiosta mielipiteiden esittäminen laajalle yleisölle lyhyessä ajassa on helpompaa kuin koskaan aiemmin. Tämä ja monien Internet-alustojen tarjoama vaihtoehto pysyä nimettömänä tekee sosiaalisesta mediasta kiinnostavan kohteen ideologisen väittelyn tutkimukselle. Tutkielma on tapaustutkimus yhdestä Feissarimokat- huumorisivuston ”osataan enkkuu” -otsikon alla olevasta julkaisusta ja sen kommenttikentästä. Tutkimuksessa analysoidaan, millaisia kieli-ideologioita kommenttikentässä voidaan havaita, miten ideologisia kannanottoja esitetään ja miten alkuperäisen julkaisun ei-standardinmukaista englantia ja alkuperäistä julkaisijaa pilkataan ja toisaalta puolustetaan. Analyysissa käytetään Internet-etnografiaa, laadullista sisällönanalyysia, temaattista analyysia sekä entekstualisaation ja parodisen imitoinnin tutkimusta. Tutkimuksen tulokset kertovat, että kommentoijilla on monenlaisia mielipiteitä englannin kieltä ja ei-standardinmukaista englantia kohtaan. Näiden mielipiteiden esittäminen ja niistä väitteleminen viestii erilaisista kieli-ideologioita englannista, englannin asemasta, englannin käytöstä ja sen käyttäjistä sekä vieraiden kielten opetuksesta Suomessa. Kommentoijilla on myöskin erinäisiä tapoja ja artikuloinnin keinoja esittää ideologisia kannanottoja aina humoristisesta pilkkaamisesta faktapohjaiseen argumentointiin. ...
Keywords
language ideology language ideological debate stance online ethnography qualitative content analysis thematic analysis language policing englannin kieli yleiskieli sosiaalinen media kieli sisällönanalyysi sosiolingvistiikka English language standard language social media language content analysis sociolinguistics
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811224820

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • International students' language use and attitudes towards English and Finnish 

    Leinonen, Anniina (2014)
    Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ...
  • Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life 

    Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013)
  • English as a lingua franca and the importance of Standard English : native English speakers' attitudes 

    Keto, Kerttu (2019)
    Englannin kielen asema maailmassa on viime vuosikymmenten aikana muuttunut perin pohjin: Englantia puhutaan nykyään enemmän vieraana kielenä kuin äidinkielenä. Tällaisen muutoksen keskellä on tarpeen miettiä kielen ...
  • Do concepts and methods have ethics? 

    Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020)
  • Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies 

    Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    The present study focuses on the International Master’s Degree Programs (IMDP) of the University of Jyväskylä and issues related to English-medium instruction (EMI). At the core of the present study are the IMDP students’ ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre