Written stories of unscripted theatre : understanding the voice of improvisation theatre literature
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä työssä tarkastellaan improvisoidun teatterin kirjallisia kuvauksia
analysoimalla improvisaatiokirjallisuutta. Yhdysvaltalainen, brittiläinen ja
suomalainen improvisaatiokirjallisuus on valittu tarkemman analyysin
kohteeksi ja työn kautta pyritään lisäämään ymmärrystä näiden
improvisaatiokulttuurien kirjallisten kuvausten eroista ja yhtäläisyyksistä.
Kirjallisuutta tarkastellaan kolmella tasolla: kulttuuriset tekijät, genre ja
kirjailijakohtaiset ominaispiirteet. Tutkimuksen avulla pyritään
selvittämään, onko improvisaatiokirjallisuus universaalia,
kulttuurikontekstin tai kirjallisen genren rajamaa vai kirjoittajakohtaisesti
muotoutuvaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä laadullista
sisältöanalyysia, jonka avulla analysoitavista kirjoista etsittiin keskeiset
teemat, joita tutkimuksessa lähemmin tarkastellaan. Jokaisesta kirjasta
koottiin jokaiseen yksittäiseen teemaan liittyvät tekstikatkelmat, joiden
pohjalta tehdyt havainnot yhdistettiin teemakohtaiseen kaikki kirjat
kattavaan analyysiin. Tehdyn analyysin perusteella voitiin havaita joitain
merkkejä kulttuurikontekstin ja genren vaikutuksesta kirjoittajan tyylillisiin
valintoihin. Analysoidut kirjat osoittivat myös merkkejä siitä, että
kirjoittajan oma tapa jäsentää improvisaatiota saattoi vaikuttaa
kulttuurikontekstia enemmän tehtyihin tyylillisiin valintoihin kirjassa.
Samoin huomattavaa oli se, että eri improvisaatiokulttuureita edustavilla
kirjoittajilla oli yhteisiä kirjallisia innoittajia ja lähteitä. Näin ollen
havaittavissa oli kulttuurikontekstit ylittäviä universaalimpia
improvisaatiokulttuurisia tyylikeinoja ja ratkaisuja.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Developing doctoral students' / researchers’ understanding of the journal peer-review process
Hanafizadeh, Payam; Shaikh, Aijaz (Elsevier, 2021)A growing body of knowledge has confirmed that the journal peer-review process is an integral part of the scientific publication process and provides demonstrable benefits to journal editors and authors. This study aims ... -
"We can all hear change strumming; won't you sing along?" : metaphors of political action in children's literature
Jalonen, Hilla (2022)Lasten kirjallisuudella voidaan ajatella olevan monia tarkoituksia: se tarjoaa lukijoilleen ajanvietettä, uutta tietoa ja viihdettä. Lasten kirjojen avulla lapset voivat kehittää lukutaitoaan ja oppia ympäröivästä maailmasta. ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018)The present study focuses on the International Master’s Degree Programs (IMDP) of the University of Jyväskylä and issues related to English-medium instruction (EMI). At the core of the present study are the IMDP students’ ... -
Rewriting loss : melancholia, ethics, and aesthetics in selected works by Chuang Hua, Maxine Hong Kingston, and Fae Myenne Ng.
Pehkoranta, Anna (University of Jyväskylä, 2014) -
A zongora-improvizáció szerepe és széleskörű alkalmazása a barokk és jazz harmónia tanításában – egy doktori kutatás eredményei. = The role of piano improvisation in teaching harmony, using combined materials selected from the Baroque period and jazz standard repertoire: towards a comprehensive approach – main findings of PhD research
Benedek, Mónika (Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete, 2016)