Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students
Kirjallisuuden opiskelun merkitystä kielenoppimisessa on tutkittu laajalti, ja se on todettu tärkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi. Opiskelijoiden omat näkemykset asiasta saattavat myös vaikuttaa oppimistuloksiin, mutta ne ovat aikaisemmassa tutkimuksessa jääneet huomiotta.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, pitävätkö oppilaat kirjallisuuden opiskelua hyvänä tapana oppia englannin kieltä. Tutkimus kohdentuu kansainvälisen IB-tutkinnon opiskelijoihin, koska siinä vieraan kielen laajan tason (higher level) opetussuunnitelmaan kuuluu oleellisena osana kirjallisuusanalyysi. Tutkielmassa kartoitetaan laajan tason ja suppeamman tason (standard level) opiskelijoiden näkemyksiä kirjallisuuden käytöstä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahta opiskelijaa heidän kaksivuotisen IB-tutkintonsa ensimmäisen opiskeluvuoden loppuvaiheessa. Avoin teemahaastattelu oli toimiva aineistonkeruumetodi, koska opiskelijat pääsivät vapaasti kertomaan mielipiteistään. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan kirjallisuus on hyödyllinen tapa oppia kieltä, mutta sen käsittelyn toimivuuteen oppitunneilla tulisi panostaa. Erityisen tärkeänä haastateltavat pitivät sitä, että opiskelijat itse pääsisivät vaikuttamaan siihen, millaista kirjallisuutta opiskellaan ja millä tavoilla. Pienen otoksen takia tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne kuitenkin antavat syyn jatkotutkimukselle, jolloin aineisto voisi olla suurempi. Erityisesti opetusmenetelmien ja opettajan merkitys sekä kirjavalinnat ovat asioita, joita tulisi tutkia enemmän. Tällöin tuloksia voisi hyödyntää myös käytännön opetustyössä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Usability of the testing criteria for English proficiency in competence tests : assessor perceptions
Purhonen, Seija (2010)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää arvioijien näkemyksiä englannin kielen taidon arvioimiseen laadittujen näyttökriteerien käytettävyydestä hotellivirkailijan ja matkailun ohjelmapalvelujen ammattitutkinnoissa. Ilman ... -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
Suutari, Hanna (2010)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut viimeisten kahden vuosikymmenen aikana merkittävästi. Tämä on vaikuttanut myös suomalaisten koulujen väestörakenteeseen ja sitä kautta opettajien työhön. Tämän tutkielman ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
"The world has gotten smaller" : third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choice
Määttä, Liisa (2014)Tämän kvalitatiivisen tutkielman tavoitteena oli selvittää viimeisen vuosikurssin käyneiden IB-lukiolaisten käsityksiä opiskelusta suomalaisessa IB-lukiossa. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.