dc.contributor.author | Virta, Mikko | |
dc.date.accessioned | 2024-12-03T06:48:13Z | |
dc.date.available | 2024-12-03T06:48:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98770 | |
dc.description.abstract | Kielentutkimus videopeleissä on usein keskittynyt pelien positiiviseen rooliin kielten oppimisessa. Kun
peleistä on tullut suurempia ja kunnianhimoisempia, monet niistä ovat kehittyneet fiktiivisiksi
maailmoiksi, ja tämä on yleisintä roolipeleissä. Nämä maailmat pyrkivät heijastamaan oman elämämme
piirteitä historiasta kulttuuriin, ja suurista yksityiskohdista myös pieniin asioihin. Jos nämä maailmat on
pyritty rakentamaan oman yhteiskuntamme ja historiamme kaltaisiksi, niitä tulee olla mahdollista myös
tutkia samoin metodein. Kielentutkimuksen kannalta tämä tarkoittaa mm. Pelimaailman tekstien tutki
musta, merkityksen havainnointia visuaalisessa suunnittelussa, sekä kielen moninaista kirjoa pelimaail
man puheessa, kirjoituksessa, tai monikielisyydessä. Tavoitteeni tutkimuksessa onkin selvittää, kuinka
hyvin sovellettavissa kielentutkimus on fiktiivisiin pelimaailmoihin, niin suljetuissa konteksteissa, kuin
laajemmissa mittakaavoissa pelimaailmojen sisällä.
Tämä tutkimus on suoritettu sisältöanalyysin metodein, sillä se on koettu parhaaksi tavaksi tarkas
tella suurta otantaa pelimaailman annista mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimukseen valittu peli on
vuoden 2011 The Elder Scrolls V: Skyrim, joka on roolipelisarjan viides osa. Pelin tärkeimmät kriteerit
olivat ns. “hiekkalaatikko” lähestyminen (vapaus edetä omaa tahtia), maailman perspektiivi (ensimmäinen
persoona, eli hahmon silmin), sekä maailman monipuolisuus tutkimustavoitteiden kannalta, kuten esimer
kiksi: Miten kieli esiintyy eri muodoissa pelin sisällä? Esiintyykö maailmassa tyylieroja pelin kirjojen
sisällä? Miten pelin rotujen kulttuurierot saattavat vaikuttaa puhetyyleihin?
Koska maailma on valtava, on näiden esimerkkien pystyttävä kuvastamaan omia kategorioitaan
mahdollisimman hyvin. Tärkeimpänä teemana on yhdistää oikean maailman tutkimusta kielen ja tekstin
esiintymisestä fiktiiviseen ympäristöön. Kielen keskeisen roolin tutkiminen näissä peliympäristöissä voi
mahdollistaa pelimaailmojen laajemman tutkimisen uudenlaisesta näkökulmasta, tuoden kulttuurista lisä
arvoa alalle, joka edelleen nähdään vahvasti vain viihteellisestä perspektiivistä. | fi |
dc.format.extent | 45 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | fictional world study | |
dc.subject.other | video game analysis | |
dc.subject.other | spoken languages | |
dc.title | Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202412037590 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | tekstit | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | content analysis | |
dc.subject.yso | texts | |
dc.subject.yso | literature | |
dc.subject.yso | video games | |