Show simple item record

dc.contributor.advisorViholainen, Helena
dc.contributor.authorNuutinen, Mikko
dc.contributor.authorTiirola, Henna
dc.date.accessioned2024-11-21T06:48:47Z
dc.date.available2024-11-21T06:48:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98567
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot opettajien mielestä tukevat alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota. Oppilaiden heikentyneen lukutaidon parantamiseen pyrittiin löytämään pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi lisätä oppilaan lukumotivaatiota. Tutkimus on laadullinen ja toteutettu haastattelemalla kuutta opettajaa. Aineisto kerättiin keväällä ja kesällä 2024. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla ja tutkimusote oli pragmaattinen. Tutkimuksen tulokset esitellään kuuden teeman kautta, jotka kuvastivat lukumotivaation tukemisen keinoja. Teemat olivat: 1. sopivan lukumateriaalin löytäminen, 2. monipuoliset lukemisen tavat, 3. vanhempien osallistuminen lapsen lukemiseen, 4. lukeminen priorisoidaan tärkeäksi, 5. edistymisen seuraaminen ja siitä iloitseminen sekä 6. fyysiseen lukuympäristöön panostaminen. Opettajien kokemuksissa korostuivat erityisesti sopivan lukumateriaalin löytäminen ja monipuoliset lukemisen tavat, joiden voidaan tulkita heijastavan kyseisten menetelmien hyödyllisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta. Yksittäisistä keinoista opettajat kuvasivat eniten oppilaan kiinnostusten kohteiden ja taitotason huomiointia, jaettua lukemista, ajan varaamista lukemiselle, digitaalisten lukuympäristöjen hyödyntämistä, tunnustuksen antamista oppilaalle sekä luetusta keskustelemista. Tutkimuksen tulokset heijastavat aiempaa tietoa lukumotivaation tukemisesta. Teemoiteltujen menetelmien hyödyntäminen on perusteltua, kun pyritään vastaamaan vähentyneen lukemisen haasteisiin.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukumotivaatio
dc.subject.othertukikeino
dc.titleOpettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411217400
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysolukeminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record