Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten opettajat kokevat oman roolinsa ja tehtävänsä sekä millaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia koulujen musiikillisella toiminnalla nähdään lasten mielenterveyden edistämisessä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta eri puolella Suomea musiikkia opettavaa ja työssään hyödyntävää luokanopettajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin temaattisen analyysin mukaisesti.
Keskeisinä opettajan rooliin kuuluvina tehtävinä haastateltavat kuvasivat lapsen olemassaoloa ja itsetuntoa vahvistavan kohtaamisen ja myönteisen vuorovaikutuksen sekä oppilasryhmän turvallisen ja positiivisen ilmapiirin rakentamisen, missä tärkeänä osana ovat ryhmäytyminen sekä sosioemotionaalisten ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen. Musiikillisen toiminnan mielenterveyden edistämisen mahdollisuuksina painottuivat tunnetaitojen harjaantuminen, tunteiden säätely, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukset sekä henkilökohtainen musiikkisuhde.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan rooli alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisessä on tärkeä ja laaja-alainen. Mielenterveyden edistämistyössä korostuvat opettajien mielenterveysosaaminen, työssä jaksaminen ja hyvinvointi sekä yhteistyö eri toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opettajien mielenterveysosaamisen sekä koulujen musiikkikasvatuksen kehittämisessä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
Karisto, Roosa (2021)Pro gradu -tutkielmassa käsitellään yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yläkoulun opettajat pitävät tärkeinä ... -
Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
Pitkänen, Emma (2019)Kuulonvarainen musiikinoppiminen on merkittävä ja ensimmäinen musiikin oppimisen muoto. Kuulonvaraisesti tapahtuva oppiminen tapahtuu ilman kirjallista ohjetta tai dokumenttia, kuten nuottia tai tabulatuuria. Oman korvan ... -
Luokanopettajaksi opiskelevien näkemyksiä tulevaisuuden koulusta ja omasta roolistaan koulun muutoksen tekijänä
Herranen, Iina (2015)Viime aikoina — etenkin nyt opetussuunnitelmauudistuksen kynnyksellä — tulevaisuuden koulusta ja koulun muutoksesta keskustellaan paljon. Kuitenkaan koulu ei ole vielä kyennyt muuttumaan tai uudistumaan. Tässä pro gradu ... -
Musiikinopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä musiikin tekemisen terveysvaikutuksista
Taattola, Jari (2011)