Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan lukuteatterijakson toteuttaneiden opettajien näkökulmasta. Lukuteatteri pyrkii tuomaan uuden lukemiseen innostavan työskentelytavan tukemaan lukemaan opettamista.
Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Niilo Mäki Instituutin (NMI) ReadDrama-hanketta. Tutkimusaineisto muodostui opettajien haastatteluista, jotka olivat toteuttaneet lukuteatterijakson heikoille lukijoille osana erityisopetusta. Aineistoa analysointiin laadullisesti sisällönanalyysin avulla.
Opettajat kokivat lukuteatterin sopivan hyvin erityisopetuksen konseptiin oppilaita motivoivana oppimismuotona. Lukuteatterin nähtiin sopivan erityisopetukseen pienen ryhmän, selkeän kahdeksan viikon jakson, materiaalin muokattavuuden, uudenlaisen tavan harjoitella lukemista sekä sen motivoivuuden ansiosta. Lukuteatterin motivoivan vaikutuksen nähtiin rakentuvan ohjelman toiminnallisuudesta, näytelmän tekemisestä, tarinallisuudesta sekä sosiaalisuudesta.
Lukuteatterille näyttäisi olevan paikka lukemaan opettamisessa yhtenä opetusmuotona muiden joukossa. Tutkimustulokset vastaavat aiempia tuloksia, jossa korostuu lukuteatterin olevan niin opettajalle kuin oppilaallekin mieluisa työskentelytapa. Lukuteatterin parhaina puolina nousi tutkimuksessa esille lukumotivaation tukeminen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29686]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
Junikka, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ... -
Luokanopettajien ajatuksia lukemisen merkityksestä oppilaiden kognitiiviseen toimintakykyyn
Ingman, Niina (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajilla on lukemisen vaikutuksesta yksilön kognitiiviseen toimintakykyyn. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajat ... -
"Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
Kinnari, Siiri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan
Pihlajamaa, Riikka (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajan käyttämä ohjaustyyli on yhteydessä 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan. Lisäksi selvitettiin, onko opettajan ... -
Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
Nuutinen, Mikko; Tiirola, Henna (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot opettajien mielestä tukevat alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota. Oppilaiden heikentyneen lukutaidon parantamiseen pyrittiin löytämään pedagogisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.