Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot opettajien mielestä tukevat alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota. Oppilaiden heikentyneen lukutaidon parantamiseen pyrittiin löytämään pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi lisätä oppilaan lukumotivaatiota. Tutkimus on laadullinen ja toteutettu haastattelemalla kuutta opettajaa. Aineisto kerättiin keväällä ja kesällä 2024. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla ja tutkimusote oli pragmaattinen.
Tutkimuksen tulokset esitellään kuuden teeman kautta, jotka kuvastivat lukumotivaation tukemisen keinoja. Teemat olivat: 1. sopivan lukumateriaalin löytäminen, 2. monipuoliset lukemisen tavat, 3. vanhempien osallistuminen lapsen lukemiseen, 4. lukeminen priorisoidaan tärkeäksi, 5. edistymisen seuraaminen ja siitä iloitseminen sekä 6. fyysiseen lukuympäristöön panostaminen. Opettajien kokemuksissa korostuivat erityisesti sopivan lukumateriaalin löytäminen ja monipuoliset lukemisen tavat, joiden voidaan tulkita heijastavan kyseisten menetelmien hyödyllisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta. Yksittäisistä keinoista opettajat kuvasivat eniten oppilaan kiinnostusten kohteiden ja taitotason huomiointia, jaettua lukemista, ajan varaamista lukemiselle, digitaalisten lukuympäristöjen hyödyntämistä, tunnustuksen antamista oppilaalle sekä luetusta keskustelemista. Tutkimuksen tulokset heijastavat aiempaa tietoa lukumotivaation tukemisesta. Teemoiteltujen menetelmien hyödyntäminen on perusteltua, kun pyritään vastaamaan vähentyneen lukemisen haasteisiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
Kenttä, Linnea (2023)Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan ... -
Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
Leinonen, Annastiina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten opettajat kokevat oman roolinsa ja ... -
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ... -
Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
Salmela, Anu-Katri (2014)Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka ... -
Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla
Seilo, Heidi; Kohvakka, Ella (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko tyttöjen ja poikien välillä eroja lukemiseen liittyvässä kiinnostuksessa ja oppijaminäkuvassa. Toiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin äitien uskomukset lastensa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.