"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat kokivat opettajiensa kannustavan heitä lukemiseen koulussa, ja erosivatko lukutaidoiltaan erilaisten oppilaiden kokemukset ja käsitykset toisistaan. Aktiivinen lukuharrastus vaikuttaa lukutaidon kehittymiseen, ja koulussa tehdyillä pedagogisilla valinnoilla voidaan tukea tätä lasten lukuharrastusta.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja sen metodologia perustui fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta Keski-Suomen alueen 3.–4. luokasta, ja se koostui 16 oppilaan sarjakuvapiirroksista ja puolistrukturoiduista teemahaastatteluista sekä kahden luokanopettajan strukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja sarjakuva-aineistot sisällön erittelyä käyttäen.
Tutkimus osoitti, että oppilaat lukevat moneen eri kirjallisuudenlajiin kuuluvia kirjoja. Erityyppisten lukijoiden kriteerit hyville kirjoille vaihtelivat, mutta kaikille oli tärkeää, että lukeminen tapahtuu mukavassa paikassa. Edistyneet ja kehittyvät lukijat tarkastelivat omaa lukutaidon kehitystään eri tavoin, ja syyt lukemiselle olivat heillä osittain erilaiset. Molemmat lukijaryhmät kokivat lisäksi, että koulun tuki lukijana kehittymisessä on pääasiassa tärkeää, ja myös luokanopettajat kokivat oman roolinsa lukemisen tukemisessa merkitykselliseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tulevaisuuden lukijat : suomalaisnuorten lukijaprofiileja : Pisa 2000
Linnakylä, Pirjo; Sulkunen, Sari; Arffman, Inga (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2004) -
”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
Juhala, Emma (2022)Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, motivoiko yhteisöllinen luokittain suoritettava lukuhaaste yläkoulu ikäisiä nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan ... -
”Ei oikee halua et kukaan tuomitsee siitä et lukee kirjaa” : poikien käsityksiä lukemisesta ja sen sosiaalisesta hyväksyttävyydestä
Repo, Henna (2019)Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä kahdeksasluokkalaisilla pojilla on lukemisesta ja sen sosiaalisesta hyväksyttävyydestä. Lukemiskeskustelua käydään voimakkaasti niin koulutuksen kuin yhteiskunnan tasolla ... -
Suuntaa lukemiseen – kirjaimellisesti!
Hurme, Henrik; Virtanen, Alina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Lukutaidolla on aina ollut tärkeä asema omissa arjissamme, sillä lukeminen ja kirjallisuus ovat olleet osa jokapäiväistä elämäämme aina varhaislapsuudesta aikuisuuteen. Eikä liene yllätys, että niin opintomme kuin työmmekin ... -
"Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
Eloranta, Laura (2017)TIIVISTELMÄ Eloranta, Laura. 2017. ”Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks” -S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia luku-tuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.