University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla

Thumbnail
View/Open
300.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Seilo, Heidi |
Kohvakka, Ella
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko tyttöjen ja poikien välillä eroja lukemiseen liittyvässä kiinnostuksessa ja oppijaminäkuvassa. Toiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin äitien uskomukset lastensa kyvykkyyteen ja menestymiseen liittyen ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioon, eli lukemiseen liittyvään kiinnostukseen ja lukemisen oppijaminäkuvaan, 2. luokalla. Lisäksi tutkittiin, onko äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon erilainen tytöillä ja pojilla. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta ja siinä hyödynnettiin kevään 2019 aikana kerättyjä 392 äidin kyselylomakeaineistoja ja 391 lapsen yksilötestejä 2. luokan keväällä. Aineiston analysoinnissa käytettiin epäparametristä Mann Whitneyn U-testiä, Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa sekä hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä Bootstrap-menetelmän avulla. Tulokset osoittivat, että tyttöjen lukemiseen liittyvä kiinnostus ja oppijaminäkuva olivat korkeampia kuin pojilla. Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomukset olivat positiivisesti yhteydessä lapsen lukemiseen liittyvään kiinnostukseen ja oppijaminäkuvaan. Yhteys ei kuitenkaan ollut erilainen tytöillä ja pojilla. Tulokset vahvistivat aiempia tuloksia, mutta antoivat myös uutta tietoa. Tulosten perusteella olisi tärkeää lisätä vanhempien tietoisuutta siitä, miten heidän uskomuksensa ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioon. ...
Keywords
äitien uskomukset lukumotivaatio oppijaminäkuva alkuopetus motivaatio lukeminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012096995

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23867]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppijaminäkuvan yhteys matemaattisiin taitoihin 1. luokalla 

    Hämäläinen, Anna-Maria; Räty, Marianna (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan matematiikan oppijaminäkuvan yhteyttä matemaattisiin taitoihin (lukujonotaidot ja aritmeettiset taidot) ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lukuvuonna 2017 - 2018. Tutkimuksessa ...
  • Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla 

    Reinikainen, Anna (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja ...
  • Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena 

    Salmela, Anu-Katri (2014)
    Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka ...
  • ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan 

    Juhala, Emma (2022)
    Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, motivoiko yhteisöllinen luokittain suoritettava lukuhaaste yläkoulu ikäisiä nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan ...
  • Opettajan ohjaustyylin yhteys 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan 

    Pihlajamaa, Riikka (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajan käyttämä ohjaustyyli on yhteydessä 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan. Lisäksi selvitettiin, onko opettajan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre