University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena

Thumbnail
View/Open
889.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salmela, Anu-Katri
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka lapset kuvailevat osallistumiskokemuksiaan koskien Lukumummi ja -vaari –toiminnan lukutuokioita. Vastauksia etsittiin siihen millaisia mielipiteitä lapsilla oli lukutuokioista, miten he kehittäisivät lukutuokioita jatkossa sekä minkälaisia vaikutuksia lapset kokivat lukutuokioilla olleen heidän lukutaidolleen sekä lukumotivaatiolleen. Yhdysvalloissa toteutetuissa aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut esille, että partnerilukeminen, jossa aikuinen ja lapsi lukevat yhdessä, voi edistää lasten lukutaitoa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla lapsia, jotka osallistuivat Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeen Lukumummi ja -vaari –toimintaan vuonna 2013. Jokaisesta Lukumummi ja -vaari –toimintaan osallistuneesta koululuokasta valittiin lukutuokioihin kaksi lukemissujuvuudeltaan heikointa lukijaa. Hankkeessa vapaaehtoiset mummit ja vaarit pitivät kahdenkeskisiä lukutuokioita lapsille. Heidän tehtävänään oli innostaa lapsia lukemiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin 34 lapsen vastauksia. Lapset olivat eri luokka-asteilta, 2.-luokkalaisista 6.-luokkalaisiin. Heistä 17 oli tyttöjä ja 17 poikia. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tämä tutkimus on viitekehykseltään lapsuustutkimus, lapsia on kuultu ja heidän mielipiteensä otettu huomioon tutkimuksen teon aikana. Lapset kuvailivat lukutuokioita pääosin onnistuneiksi. Lukeminen yhdessä Lukumummin tai -vaarin kanssa koettiin myönteisenä. Lukutuokioissa pidettiin eniten lukemisesta ja lukutuokioille valitut kirjat olivat lasten mielestä mielenkiintoisia. Valtaosa lapsista piti lukupaikasta, ja lukutavoista mukavin oli vuorolukeminen. Lukutuokioiden ajallinen kesto koettiin sopivaksi. Kehitysehdotuksia tuli muutamien lasten vastauksissa koskien lukutapoja, lukupaikkaa, kirjoja sekä lukutuokioiden ajankohtaa. Lasten vastauksissa tuli esille kasvanut innostus lukemista kohtaan, ja lisäksi he arvioivat lukutaitonsa kehittyneen lukutuokioiden myötä. Lasten kertomusten perusteella voidaan vetää johtopäätös, jonka mukaan alakouluihin voidaan suositella lukemissujuvuuden harjoittamisen tueksi lukutuokioita. ...
Keywords
lukemissujuvuus dysleksia partnerilukeminen lukumotivaatio lapsuustutkimus lukemisinterventio lukeminen lukihäiriöt lapset lukutaito motivaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409252869

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21341]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre