Luonteenvahvuuksien hyödyntäminen aikuisten suomen kielen oppimisessa
Scotson, M. (2024). Luonteenvahvuuksien hyödyntäminen aikuisten suomen kielen oppimisessa. In M. Kivilehto, L. Lahti, T. Pitkänen, E. Pitkäsalo, & M. Tervola (Eds.), Tutkimuksellisia siltoja rakentamassa. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA:n vuosikirja, 2024. https://doi.org/10.30661/afinlavk.143344
Julkaistu sarjassa
AFinLA:n vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
In this article, I will explore how to utilize character strengths in Finnish language learning. This study relies on VIA strengths inventory (Peterson & Seligman 2004). I will examine which character strengths adult Finnish learners utilize and how character strengths are related to learning Finnish, as well as participants’ beliefs regarding character strength intervention. The data of this qualitative study consist of an online questionnaire (n=32), individual and group info meetings online (n=21), character strengths intervention (n=8) and final interviews (n=4). The data were analyzed using content analysis. The results indicate that while some strengths are easily applicable to learning Finnish, others prove challenging to employ in language learning. Furthermore, the findings suggest that while participants found the character strength exercise interesting and enlightening, they expressed a desire for examples demonstrating the application of strengths, along with guidance on identifying and utilizing them.
...
Tässä artikkelissa tutkin luonteenvahvuuksien hyödyntämistä aikuisten suomen kielen oppimisessa.
• Suomen kielen aikuisoppijat pitivät luonteenvahvuusharjoitusta kiinnostavana ja uusia näkökulmia avaavana.
• Osa vahvuuksista oli helppo yhdistää suomen oppimiseen, kun taas joitain vahvuuksia oli vaikea hyödyntää kielenoppimisessa.
• Onnistunut vahvuustyöskentely edellyttää käsitteiden määrittelyä, esimerkkejä vahvuuksien käytöstä sekä ohjausta vahvuuksien tunnistamiseen ja soveltamiseen.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-79-3Kuuluu julkaisuun
Tutkimuksellisia siltoja rakentamassaISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243851710
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
Hakkarainen, Anna (2021)Luokkahuoneet ovat täynnä erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset välttelevät vieraalla kielellä puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksiä keinoja rohkaista kaikki ... -
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
“Dream Small” : Language Learning Investment and Discourses in Adult Basic Education in Finland
Riuttanen, Sanna (Brill, 2024)This chapter concerns the Finnish language learning investment of one adult migrant student, Issaka. According to Norton (2013), students invest in language learning to acquire new symbolic resources and gain access to new ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ... -
Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
Mikkola, Johanna; Peltomäki, Elli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsessään ja mitä kokemuksia oppilailla on niiden nimeämisestä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.