University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä

Thumbnail
View/Open
382.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mikkola, Johanna |
Peltomäki, Elli
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsessään ja mitä kokemuksia oppilailla on niiden nimeämisestä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista kouluhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella hyödyntäen lisäksi määrällistä aineiston kuvailua. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologishermeneuttinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyllä 2019. Tutkimukseen osallistui 11 kuudennen luokan oppilasta ja kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Oppilaat nimesivät Huomaa hyvä! -materiaalin 26:sta luonteenvahvuuskortista kaikkiaan 19 eri luonteenvahvuutta. Suosituimpia valintoja olivat ryhmätyötaidot ja sinnikkyys. Kokemukset luonteenvahvuuksien nimeämisestä jakautuivat neutraaleihin, positiivisiin ja negatiivisiin kokemuksiin. Lisäksi tuloksista ilmeni, että luonteenvahvuudet tukivat oppilaiden kouluhyvinvointia sosiaalisten suhteiden, itsensä ilmaisun ja koulussa työskentelyn kautta. Tämän tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa teoriaa luonteenvahvuuksien hyödyntämisestä osana oppilaiden hyvinvointia. Tutkimustulokset vahvistivat luonteenvahvuuksien opettamisen merkitystä ja hyödyntämistä osana perusopetusta. ...
Keywords
kouluhyvinvointi luonteenvahvuudet vahvuusperustainen opetus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004022652

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa 

    Isopahkala, Heidi (2019)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ...
  • Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa 

    Välimaa, Anna-Maija (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden positiivisia ja negatiivisia kokemuksia opettajan antaman kasvatuksen ja opetuksen viitekehyksessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat ne oppilaan ...
  • Vahvuusperustainen opetus positiivisen pedagogiikan keinoin alakoulussa 

    Tikkanen, Anne (2017)
    Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vahvuusperustaista opetusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opettajat jäsentävät ja kuvaavat vahvuusperustaista opetusta. Tutkimuksessa ...
  • Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa. 

    Luukkainen, Maija; Koskela, Anu (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä vah-vuusperustainen opetus saa luokanopettajien kertomuksissa sekä miten erilaisten oppilaiden vahvuuksien löytymistä ja vahvistamista tuetaan inklusiivisessa ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista 

    Kainu, Anne (2020)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre