University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa

Thumbnail
View/Open
2.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Isopahkala, Heidi
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista opetusta. Tarkastelun kohteena on myös, miten positiivinen pedagogiikka näyttäytyy koulun arjessa, millaisilla tavoilla opettajat ovat toteuttaneet positiivista pedagogiikkaa omassa työssään ja millaisia vaikutuksia menetelmän käytöllä on ollut. Tutkimusaineisto koostuu seitsemän peruskoulun opettajan haastattelusta. Opettajilla on vankkaa työkokemusta opetustyöstä sekä positiivisen pedagogiikan menetelmien soveltamisesta siinä. Teoriaosuudessa perehdytään ensin positiiviseen psykologiaan, josta tutkielman teoreettisena viitekehyksenä kulkeva positiivinen pedagogiikka nousee. Esille tuodaan myös muita positiiviseen pedagogiikkaan linkittyviä teorioita. Aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmää käyttäen ja aineiston analysoinnissa käytetään Amadeo Giorgin kehittämää ja Juha Perttulan tarkentamaa fenomenologista analyysimenetelmää. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että positiivisen pedagogiikan menetelmiä käyttämällä oppilaiden hyvinvointia voidaan lisätä. Myönteiset vaikutukset näkyivät erityisesti luokkailmapiirissä, vuorovaikutussuhteissa, oppilaan minäkuvan vahvistumisessa sekä myös akateemisissa taidoissa. Myös opettajan työn merkityksellisyyden nähtiin lisääntyvän. Positiivinen pedagogiikka ei ole vielä kovin tunnettu suomalaisessa perusopetuksessa. Se on joustavuudessaan ja vaivattomuudessaan kuitenkin helposti käyttöön otettava menetelmä. Tutkimustulokset osoittavat, että jopa pienilläkin muutoksilla voidaan saada aikaan merkittäviä tuloksia. ...
Keywords
luonteenvahvuudet hyvinvointi positiivinen psykologia positiivinen pedagogiikka opettajat opetus luokkatyöskentely
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911254986

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa 

    Toivanen, Virpi (2022)
    Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaan ja sen menetelmien käyttämisestä peruskoulussa oppilaiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia ...
  • Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa 

    Yli-Jylhä, Tiia (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ...
  • Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstölle 

    Talja, Sesse; Heikkinen, Johanna (2022)
    Tutkimuksessa selvitettiin positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Kehittämistyössä oli mukana kuusi päiväkotia ja näiden henkilöstö. Tutkimuksemme tarkoituksena ...
  • Vahvuusperustainen opetus positiivisen pedagogiikan keinoin alakoulussa 

    Tikkanen, Anne (2017)
    Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vahvuusperustaista opetusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opettajat jäsentävät ja kuvaavat vahvuusperustaista opetusta. Tutkimuksessa ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa 

    Purola, Anniina (2022)
    Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre