A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Luokkahuoneet ovat täynnä erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset välttelevät vieraalla kielellä puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksiä keinoja rohkaista kaikki oppilaat osallistumaan keskusteluharjoituksiin omien kykyjensä mukaan. Turvallinen ja kannustava luokkahuoneilmapiiri tukee halua kommunikoida kohdekielellä.
Tunteilla voi olla suuri vaikutus kieltenoppimiseen. Esimerkiksi kieliahdistus voi olla syynä sille, miksi motivoituneet oppilaat saattavat vältellä tietynlaisia harjoitteita, kuten keskustelutehtäviä. Esimerkiksi pelko ääntämisvirheistä ja opettajan antama korjaava palaute luokan edessä voi johtaa siihen, että oppilas ei mielellään osallistu kohdekielellä tapahtuviin keskustelutehtäviin.
Positiivinen psykologia keskittyy heikkouksien sijaan vahvuuksiin ja siihen, mikä menee hyvin. Virheiden korjaamisen sijaan keskitytään rakentamaan oppilaiden positiivisia ominaisuuksia. Luonteenvahvuuksien tietoinen harjoittelu ja hyödyntäminen kieltenopiskelussa voi auttaa oppilaita esimerkiksi kieliahdistuksen käsittelyssä ja tukea oppimista.
Materiaalipaketin tarkoituksena on antaa esimerkkejä tehtävistä, joiden avulla voi tukea oppilaiden halua kommunikoida kohdekielellä. Tehtävien lähtökohtana on positiivinen psykologia ja luonteenvahvuudet. Tehtävien laatimisessa on huomioitu erityisesti oppilaat, joita vieraalla kielellä kommunikointi voi syystä tai toisesta ahdistaa. Tehtäviin kuuluu olennaisena osana myös vertais- ja itsearviointi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ...