University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, T. P., & Dufva, H. (2020). University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes. In D. Malinowski, H. H. Maxim, & S. Dubreil (Eds.), Language Teaching in the Linguistic Landscape : Mobilizing Pedagogy in Public Space (pp. 93-117). Springer International Publishing. Educational Linguistics, 49. https://doi.org/10.1007/978-3-030-55761-4_5
Julkaistu sarjassa
Educational LinguisticsPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© 2020 Springer
In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as a second language learner exchange students turned the local LL into affordances during their time abroad in Finland.
While language awareness and its relation to learning and teaching have been extensively discussed, it has often been regarded as a property of an individual consciousness: a faculty or a tendency of a particular person to perceive, notice and reflect upon the linguistic features present in their environments. In contrast, we argue for an approach that contests the person vs. environment dualism and frames language awareness in terms of relational processes. Using awareness raising tasks in second language pedagogy may help learners not only to notice what is useful in their environments, but at the same time invites them to reflect on how they can make use of such resources.
Based on the analysis of our corpus we argue that the students explored the role of the LL in their learning and thus, implicitly, also displayed elements of an ecological model of distributed cognition which we discuss in detail.
...
Julkaisija
Springer International PublishingEmojulkaisun ISBN
978-3-030-55760-7Kuuluu julkaisuun
Language Teaching in the Linguistic Landscape : Mobilizing Pedagogy in Public SpaceISSN Hae Julkaisufoorumista
1572-0292Asiasanat
kielitietoisuus kielimaisema language awareness affordances metalinguistic narratives ecology of language learning learner agency kielellinen vuorovaikutus tietoisuus oppiminen kielellinen tietoisuus vaihto-opiskelijat kielen oppiminen kognitio kieli ja kielet kielen omaksuminen suomi toisena kielenä
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51848970
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university
Kelly, Riitta; Imamura, Yuri (University of Jyväskylä, 2024)Studying abroad in non-English-speaking countries has been increasing in Japanese higher education in recent years. While studying abroad, Japanese learners of English encounter English users from diverse cultural backgrounds, ... -
Kieli objektina : miten lapset mieltävät kielen
Dufva, Hannele; Alanen, Riikka; Aro, Mari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2003)In this article, children’s views to language are discussed. The data comes from a project called Situated metalinguistic awareness and foreign language learning. It is argued that in children’s conceptualizations, the ... -
The dynamics of foreign versus second language development in Finnish writing
Tilma, Corinne (University of Jyväskylä, 2014) -
Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
Lehtimäki, Hanna (2019)Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ... -
Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach
Leskinen, Kirsi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)Tässä artikkelissa tarkastellaan pakolaistaustaisten opiskelijoiden osallistumista akateemisiin tekstikäytänteisiin toisella kielellä. Näillä opiskelijoilla oli myös aiempaa korkeakoulutusta. Ryhmä on jäänyt aiemmissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.