Luonteenvahvuuksien hyödyntäminen aikuisten suomen kielen oppimisessa
Scotson, M. (2024). Luonteenvahvuuksien hyödyntäminen aikuisten suomen kielen oppimisessa. In M. Kivilehto, L. Lahti, T. Pitkänen, E. Pitkäsalo, & M. Tervola (Eds.), Tutkimuksellisia siltoja rakentamassa. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA:n vuosikirja, 2024. https://doi.org/10.30661/afinlavk.143344
Published in
AFinLA:n vuosikirjaAuthors
Date
2024Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
In this article, I will explore how to utilize character strengths in Finnish language learning. This study relies on VIA strengths inventory (Peterson & Seligman 2004). I will examine which character strengths adult Finnish learners utilize and how character strengths are related to learning Finnish, as well as participants’ beliefs regarding character strength intervention. The data of this qualitative study consist of an online questionnaire (n=32), individual and group info meetings online (n=21), character strengths intervention (n=8) and final interviews (n=4). The data were analyzed using content analysis. The results indicate that while some strengths are easily applicable to learning Finnish, others prove challenging to employ in language learning. Furthermore, the findings suggest that while participants found the character strength exercise interesting and enlightening, they expressed a desire for examples demonstrating the application of strengths, along with guidance on identifying and utilizing them.
...
Tässä artikkelissa tutkin luonteenvahvuuksien hyödyntämistä aikuisten suomen kielen oppimisessa.
• Suomen kielen aikuisoppijat pitivät luonteenvahvuusharjoitusta kiinnostavana ja uusia näkökulmia avaavana.
• Osa vahvuuksista oli helppo yhdistää suomen oppimiseen, kun taas joitain vahvuuksia oli vaikea hyödyntää kielenoppimisessa.
• Onnistunut vahvuustyöskentely edellyttää käsitteiden määrittelyä, esimerkkejä vahvuuksien käytöstä sekä ohjausta vahvuuksien tunnistamiseen ja soveltamiseen.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysParent publication ISBN
978-951-9388-79-3Is part of publication
Tutkimuksellisia siltoja rakentamassaISSN Search the Publication Forum
2343-2608Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243851710
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
Hakkarainen, Anna (2021)Luokkahuoneet ovat täynnä erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset välttelevät vieraalla kielellä puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksiä keinoja rohkaista kaikki ... -
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
“Dream Small” : Language Learning Investment and Discourses in Adult Basic Education in Finland
Riuttanen, Sanna (Brill, 2024)This chapter concerns the Finnish language learning investment of one adult migrant student, Issaka. According to Norton (2013), students invest in language learning to acquire new symbolic resources and gain access to new ... -
Positive psychology in teaching and learning English as a foreign language : a review of scholarly articles
Jaatinen, Päivi-Maria (2019)Kahden viime vuosikymmenen aikana positiivisen psykologian teorioiden kayttö on laajentunut koulutuksen alalle. Viime vuosina positiivista psykologiaa on alettu soveltaa myos vieraiden kielten opetuksen ja oppimisen ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ...