Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen, Hannele
dc.contributor.authorLaaksonen, Jasmin
dc.date.accessioned2024-11-06T07:22:11Z
dc.date.available2024-11-06T07:22:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98146
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli rakentaa alustava työnkuva Pelastusopistolla suunnitteilla olevalle opinto-ohjaajalle, sillä Pelastusopistolta puuttuu tällä hetkellä opinto-ohjaaja. Tätä lähdettiin selvittämään kartoittamalla, mitä tarpeita ja toiveita Pelastusopiston henkilökunnalla ja opiskelijoilla sekä Poliisiammattikorkeakoulun opinto-ohjaajalla olisi suunnitteilla olevaan Pelastusopiston opinto-ohjaajan työnkuvaan. Toiminnallisen tapaustutkimuksen kohderyhmän muodostivat Pelastusopiston opiskelijat, Poliisiammattikorkeakoulun opinto-ohjaaja sekä Pelastusopiston henkilökunnan jäsenistä ne, joita opinto-ohjaajan työnkuva eniten koskisi. Tutkimuksen sähköinen kysely lähetettiin sähköpostilla vastaajille. Kyselyyn vastasi 12 Pelastusopiston henkilökunnan jäsentä, kuusi oppilasyhdistyksen vastuuhenkilöä eli Pelastusopiston opiskelijaa, jotka vastasivat oman kurssinsa puolesta sekä yksi Poliisiammattikorkeakoulun opinto-ohjaaja. Kysely koostui avoimista kysymyksistä, jotka olivat kohdennettu jokaiselle kohderyhmälle erikseen. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että opinto-ohjaajaa tarvittaisiin Pelastusopistolle ja opinto-ohjaaja mahdollistaisi laadukkaan toiminnan Pelastusopistolla. Opinto-ohjaajaa tarvittaisiin ohjaamaan ja tukemaan opiskelijoita sekä mahdollistamaan toimiva arki selkeyttämällä toimintatapoja, toimimalla ohjauksen asiantuntijana sekä mahdollistamalla ydintehtäviin keskittymisen. Opiskelijoiden ohjauksessa ja tukemisessa opinto-ohjaajan toivottiin tekevän yksilö- ja uraohjausta, edistävän oppimista sekä vastaavan erilaisiin haasteisiin. Aineiston pohjalta opinto-ohjaajan työnkuva sisältäisi ohjausta, opetusta ja muita töitä, kuten yhteistyötä, kehittämistyötä ja markkinointia. Tutkimuksen tulosten lisäksi nostaisin esiin, että työnkuvaan olisi hyvä lisätä ainakin tiedottaminen, ohjaussuunnitelman laatiminen ja sen seuranta sekä oman ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen. Korostaisin myös yhteistyön merkitystä niin Pelastusopiston sisällä kuin myös ulkopuolisten tahojen kanssa sekä riittävää aikaa ohjaukselle.fi
dc.format.extent63
dc.language.isofi
dc.subject.otherPelastusopisto
dc.subject.otherholistinen ohjausmalli
dc.titleToiminnallinen tapaustutkimus Pelastusopistolla suunnitteilla olevan opinto-ohjaajan työtehtävistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411066995
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record