"Että jokainen kantaa aina sen oman osaamisensa siihen koriin, ja että sitä jaetaan." : yhteistyö yläkoulun, lukion ja ammattikoulun opinto-ohjaajan työssä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yläkoulun, ammatillisen oppilaitoksen ja lukion opinto-ohjaajien työhön kuuluvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa, ja selvittää minkälaisia tekijöitä liittyy hyvään ja toimivaan yhteistyöhön, sekä minkälaisia ongelmia yhteistyössä on ilmennyt.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Aineistoon haastateltiin kahta yläkoulun, kahta lukion ja kahta ammatil-lisen oppilaitoksen opinto-ohjaajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Analyysin avulla aineistosta jäsentyi kuusi yhteistyöverkostoa: yläkoulun opinto-ohjaajan koulun sisäiset ja ulkopuoliset yhteistyötahot, lukion opinto-ohjaajan koulun sisäiset ja ulkopuoliset yhteistyötahot sekä ammatillisen oppi-laitoksen opinto-ohjaajan sisäiset ja ulkopuoliset yhteistyötahot.
Yhteistyön kokemukset jakautuivat toimivaan yhteistyöhön liittyviin sekä pulmalliseen yhteistyöhön liittyviin kokemuksiin. Toimiva yhteistyö jakautui kahteen ryhmään sen perusteella, liittyivätkö kokemukset ihmisten välisiin suh-teisiin, vai helpoksi koettuun yhteistyön käytännölliseen toteuttamiseen. Pul-malliseen yhteistyöhön liittyvät kokemukset jakautuivat myös kahteen ryh-mään sen mukaan oliko kyse henkilöihin vai olosuhteisiin liittyvistä pulmista.
Ihmisten välinen vuorovaikutus oli keskeinen yhteistyön onnistumiseen vaikuttava tekijä. Myös asiantuntemuksen jakaminen ja yhteistyötahon ammat-titaito koettiin hyvän yhteistyön tekijöinä. Pulmia aiheuttivat muun muassa epäselvä työnjako, henkilösuhteet ja muutokset.
...


Alternative title
Yhteistyö yläkoulun, lukion ja ammattikoulun opinto-ohjaajan työssäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25585]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Mie teen vaan oman työni" : toimintatutkimus moniammatillisen yhteistyön ja ohjausosaamisen kehittämisestä
Koskela, Seija (University of Jyväskylä, 2013) -
Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna; Peltomaa, Pilvi (2009)Tutkimus tarkastelee ja selkiyttää kahden eri sektorin alaisuudessa toimivan ohjauksen ammattilaisen toimintaa, työnjakoa ja varhaisen puuttumisen malleja koulussa. Tutkimuksessa käytetään toimintatutkimuksen metodeja ja ... -
Yhteistyötä vai yhteistä työtä? : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan töiden rajapinnat ja toimintamallit Punkalaitumen kunnassa
Peltomaa, Pilvi (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Työnohjaus opinto-ohjaajan tukena
Moilanen, Irene (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Opinto-ohjaajan ammatti-identiteetti
Viitala, Manu (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008)