University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja

Icon
637.8 Kb

Authors
Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna |
Peltomaa, Pilvi
Date
2009
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tutkimus tarkastelee ja selkiyttää kahden eri sektorin alaisuudessa toimivan ohjauksen ammattilaisen toimintaa, työnjakoa ja varhaisen puuttumisen malleja koulussa. Tutkimuksessa käytetään toimintatutkimuksen metodeja ja tarkastellaan dialogisen yhteistyön kehittymistä Isaacsin teorian valossa. Tutkimus on parityö. Opinto-ohjaajan ohjauksen piiriin katsotaan yleensä kuuluvan koulunkäynnin, jatko-opintojen, kurssivalintojen, ammatinvalinnan ym. ohjauksesta vastaaminen. Kuraattorin toimenkuvaan kuuluvat sen sijaan elämänhallintaan, kiusaamiseen, kavereihin sekä yleensä lastensuojeluun liittyvät seikat ja keskustelut. Tällainen jaottelu on kuitenkin liian yksipuolinen. Kuraattori on opinto-ohjaajan ohella nuoren elämän selkiyttäjä, jonka ratkottavaksi tuodaan kaikenlaisia pulmia. Luottamuksellinen ja aktiivinen yhteistyö näiden kahden toimijan välillä mahdollistaa nuoren elämän kokonaisvaltaisen hahmottamisen ja nopean puuttumisen laajalla sektorilla. Työn rajapintojen kartoittamisella vältytään työn päällekkäisyydeltä. Perusturvatoimen ja koulutoimen lainsäädäntö on vaitiolovelvollisuuksineen katsottu olevan työtä vaikeuttava tekijä. Kuitenkin tutkimuksen myötä on huomattu, että mikäli luottamus ammattilaisten välillä on kunnossa, voidaan nykyisenkin lainsäädännön piirissä toimia. Luottamuksella tarkoitetaan sitä, että kumpikin toimija voi olla varma siitä, että opetuksen asianmukaisen järjestämisen kannalta oleellinen tieto jaetaan oppilashuoltotyöryhmässä. Dialogin myötä toimintamallit hahmottuvat nuoren elämän kokonaisuutta ja tarpeita palvelevaksi kentäksi. Tutkimuksen aineistona on käytetty kuraattorin ja opinto-ohjaajan päiväkirjoja sekä dialogisten keskustelujen muistiinpanoja vuosilta 2004-2008. Työtä tehdessä selkiintyi, että molemmat ohjauksen ammattilaiset käsittävät työnsä parhaiten konstruktivistisen viitekehyksen kautta ja miten paljon opinto-ohjaajan ja kuraattorin työssä on yhteisiä nimittäjiä, vaikka molemmilla on myös täysin itsenäinen toisesta riippumaton sektorinsa. Kuitenkin dialogiseen yhteistyöhön kiinni pääsemiseksi on tehtävä enemmän työtä kuin mitä nykyiset aikaresurssit kunnissa antavat asiantuntijoille myöden. Dialogin kautta synnytetty yhteistyö kuitenkin tuo toimintaan resursseja, jotka kannattaisi käyttää hyödyksi. Ennaltaehkäisevään työhön panostaminen tuo suuremmat säästöt kuin toimiminen pakkotilanteiden edessä. ...
Alternative title
Koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
Keywords
dialogi opinto-ohjaus koulukuraattori moniammatillisuus konstruktivismi nivel-vaiheet opinto-ohjaajat koulukuraattorit siirtymävaihe
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209062334

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23985]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhteistyötä vai yhteistä työtä? : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan töiden rajapinnat ja toimintamallit Punkalaitumen kunnassa 

    Peltomaa, Pilvi (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
  • "Että jokainen kantaa aina sen oman osaamisensa siihen koriin, ja että sitä jaetaan." : yhteistyö yläkoulun, lukion ja ammattikoulun opinto-ohjaajan työssä 

    Vainio, Marianne (2017)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yläkoulun, ammatillisen oppilaitoksen ja lukion opinto-ohjaajien työhön kuuluvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa, ja selvittää minkälaisia tekijöitä liittyy hyvään ja toimivaan ...
  • Työnohjaus opinto-ohjaajan tukena 

    Moilanen, Irene (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
  • Maahanmuuttajien opinto-ohjaajan yhteistyöverkosto maahanmuuttajan voimaantumisen tukena 

    Suomalainen, Kaisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008)
  • Opinto-ohjaajan ammatti-identiteetti 

    Viitala, Manu (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre