Toiminnallinen tapaustutkimus Pelastusopistolla suunnitteilla olevan opinto-ohjaajan työtehtävistä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli rakentaa alustava työnkuva Pelastusopistolla suunnitteilla olevalle opinto-ohjaajalle, sillä Pelastusopistolta puuttuu tällä hetkellä opinto-ohjaaja. Tätä lähdettiin selvittämään kartoittamalla, mitä tarpeita ja toiveita Pelastusopiston henkilökunnalla ja opiskelijoilla sekä Poliisiammattikorkeakoulun opinto-ohjaajalla olisi suunnitteilla olevaan Pelastusopiston opinto-ohjaajan työnkuvaan.
Toiminnallisen tapaustutkimuksen kohderyhmän muodostivat Pelastusopiston opiskelijat, Poliisiammattikorkeakoulun opinto-ohjaaja sekä Pelastusopiston henkilökunnan jäsenistä ne, joita opinto-ohjaajan työnkuva eniten koskisi. Tutkimuksen sähköinen kysely lähetettiin sähköpostilla vastaajille. Kyselyyn vastasi 12 Pelastusopiston henkilökunnan jäsentä, kuusi oppilasyhdistyksen vastuuhenkilöä eli Pelastusopiston opiskelijaa, jotka vastasivat oman kurssinsa puolesta sekä yksi Poliisiammattikorkeakoulun opinto-ohjaaja. Kysely koostui avoimista kysymyksistä, jotka olivat kohdennettu jokaiselle kohderyhmälle erikseen. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että opinto-ohjaajaa tarvittaisiin Pelastusopistolle ja opinto-ohjaaja mahdollistaisi laadukkaan toiminnan Pelastusopistolla. Opinto-ohjaajaa tarvittaisiin ohjaamaan ja tukemaan opiskelijoita sekä mahdollistamaan toimiva arki selkeyttämällä toimintatapoja, toimimalla ohjauksen asiantuntijana sekä mahdollistamalla ydintehtäviin keskittymisen. Opiskelijoiden ohjauksessa ja tukemisessa opinto-ohjaajan toivottiin tekevän yksilö- ja uraohjausta, edistävän oppimista sekä vastaavan erilaisiin haasteisiin. Aineiston pohjalta opinto-ohjaajan työnkuva sisältäisi ohjausta, opetusta ja muita töitä, kuten yhteistyötä, kehittämistyötä ja markkinointia.
Tutkimuksen tulosten lisäksi nostaisin esiin, että työnkuvaan olisi hyvä lisätä ainakin tiedottaminen, ohjaussuunnitelman laatiminen ja sen seuranta sekä oman ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen. Korostaisin myös yhteistyön merkitystä niin Pelastusopiston sisällä kuin myös ulkopuolisten tahojen kanssa sekä riittävää aikaa ohjaukselle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista : erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa : yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ja moniasiantuntijuutta
Ala-Krekola-Suni, Anu (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2012)TIIVISTELMÄ Ala-Krekola-Suni, Anu Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista. Erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa. Yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ... -
Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä
Koljonen, Saara (2023)Tämä tutkimus käsittelee opinto-ohjaajien kokemuksia lukiolaisten uupumuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukiolaisten uupumus näyttäytyy opinto-ohjaajien työssä, millaisia tekijöitä opinto-ohjaajat ... -
"Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä
Huusko, Saija (2014)”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
"Että jokainen kantaa aina sen oman osaamisensa siihen koriin, ja että sitä jaetaan." : yhteistyö yläkoulun, lukion ja ammattikoulun opinto-ohjaajan työssä
Vainio, Marianne (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yläkoulun, ammatillisen oppilaitoksen ja lukion opinto-ohjaajien työhön kuuluvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa, ja selvittää minkälaisia tekijöitä liittyy hyvään ja toimivaan ... -
Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna; Peltomaa, Pilvi (2009)Tutkimus tarkastelee ja selkiyttää kahden eri sektorin alaisuudessa toimivan ohjauksen ammattilaisen toimintaa, työnjakoa ja varhaisen puuttumisen malleja koulussa. Tutkimuksessa käytetään toimintatutkimuksen metodeja ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.