University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä > View Item

Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista : erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa : yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ja moniasiantuntijuutta

Thumbnail
View/Open
623.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä
Authors
Ala-Krekola-Suni, Anu
Date
2012

 
TIIVISTELMÄ Ala-Krekola-Suni, Anu Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista. Erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa. Yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ja moniasiantuntijuutta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Ohjauksen koulutus ja tutkimus, 2012, 63 s. Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä. Lukiolaisten ja lukioon tulevien joukko on 2000-luvun aikana heterogeenistynyt. Lukioon hakeutuu yhä suurempi joukko opiskelijoita, joilla on oppimiseen liittyviä haasteita tai pulmia. Vuonna 2005 annettu asetus ylioppilastutkinnosta huomioi erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, esimerkiksi lukivaikeutiset opiskelijat, mahdollistamalla yksilöllisiä koejärjestelyjä ja erityistä tukea ylioppilastutkinnon suorittamiseksi. Tämän hankkeen tausta-ajatuksena on ohjauksen palvelujärjestelyjen tarkasteleminen muuttunutta lukiokulttuuria vasten, jotta opiskelijat olisivat opintojensa suorittamisen suhteen lukion opetussuunnitelman edellyttämällä tavalla keskenään tasa-arvoisessa asemassa. Lukivaikeus aiheuttaa selvän ohjaustarpeen; opiskelijat kaipaavat sekä pedagogista että sosio-emotionaalista tukea. Hankkeen puitteissa selvitetään lukivaikeuden etiologiaa, oireita ja niiden nostattamaa ohjaustarvetta. Ohjaustarve kytketään lukion opinto-ohjausta koskevaan lainsäädäntöön ja ohjauksen valtakunnallisiin tavoitteisiin sekä nostetaan esiin lukion opinto-ohjauksen opetussuunnitelman taustalla vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia. Opetussuunnitelman taustalla on nähtävissä erityisesti holistinen opiskelijakeskeinen ohjausmalli, sosiodynaamisen, ratkaisu- ja voimavarasuuntautuneen ohjauksen maailma. Tämän viitekehyksen puitteissa ja Mynämäen lukiossa keväällä 2012 kerätyn tapaustutkimuksellisen orientaation kaltaisen kyselyaineiston pohjalta rakennetaan henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen synteesiä moniammatillisessa ohjauksen palvelujärjestelmässä erityisen tuen kysymyksiin. Hankkeen lähtökohtana on luoda pohjaa ohjauksen käytännön kehittämistyölle Mynämäen lukiossa. Tarkastelunäkökulmana on erityisen tuen ohjauksen palvelujärjestelyt ja niiden moniammatillinen uudelleenorganisointi lukivaikeuden kysymyksissä. Vertaistuen kysymykset ovat uudessa ohjausmallissa olennaisia. Ohjauksen kehittäminen ja kehittyminen oppilaitoksessa vaatii toimintapoliittista muutosta. Moniammatillisen työkulttuurin syntyminen ja vakiintuminen on pitkällinen prosessi ja siinä tarvitaan tiimityötä. Hankkeessa esitettävä ohjausmalli on siis ainoastaan lähtökohta kehittyvälle ohjaukselle. Vasta yhteisen työn tuloksena uudistuva ohjauskulttuuri voi löytää todellisen muotonsa. ...
Alternative title
Erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa
Publisher
Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
ISSN Search the Publication Forum
1796-4717
Keywords
opinto-ohjaus holistinen opiskelijakeskeinen ohjausmalli sosiodynaaminen ohjaus ratkaisukeskeinen ja voimavarasuuntautunut ohjaus moniammatillinen ohjauksen palvelujärjestelmä lukivaikeus erityinen tuki ohjaus (neuvonta ja opastus) lukihäiriöt lukio palvelujärjestelmät ohjaus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210142675

Metadata
Show full item record
Collections
  • Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä [113]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yliopiston opintojen ohjauksen kehittäminen täydennyskoulutuksen avulla 

    Ala-Ruona, Seija; Leskinen, Helena (2004)
  • Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus 

    Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)
    Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella juhlistettiin KT Raimo Vuorisen uraa ja eläköitymistä ”Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus” -seminaarilla 9. kesäkuuta 2022. Vuorisen ...
  • Monialaisen ohjauksen rakentuminen ohjaustilanteissa : onko monialainen ohjaus monialaista? 

    Lilja, Taru; Pukkila, Päivi; Helander, Jaakko (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)
    Monialaisia ohjauspalveluita perustellaan niiden myönteisillä vaikutuksilla asiakkaisiin, työntekijöihin ja mukana oleviin palveluntuottajiin, mutta monialaista ohjausta koskeva empiirinen ja teoreettinen tutkimusnäyttö ...
  • Ohjausalan toimijoiden käsityksiä ohjauksen innovaatioista 

    Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)
  • Ryhmänohjauksen kehittäminen Voionmaan lukiossa 

    Ilomäki, Timo (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre