Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Videopelit ovat nykyään eräs merkittävimmistä vapaa-ajan harrastuksista, ja niiden positiivinen vaikutus kielenoppimiseen on huomioitu sekä formaaleissa että informaaleissa oppimisympäristöissä. Videopelien on todettu muun muassa harjaannuttavan vieraalla kielellä lukemista ja tukevan yksilön kokonaisvaltaista kielellistä kompetenssia. Samalla ne ovat autenttisia kulttuurituotteita, jotka voivat välittää esimerkiksi asenteita ja normeja. Aikaisempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt laajalti moninpeleihin, jolloin yksinpelit ovat jääneet vähemmälle huomiolle.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Supergiant Games -studion kaupallista Hades-videopeliä informaalin kielenoppimisen sekä kulttuuritietouden näkökulmasta. Kattavan kokonaiskuvan luomiseksi tutkimus hyödyntää Reinhardtin pelillisiä kielenoppimisen tarjoumia ja teorioita myyttien uudelleenkirjoittamisesta. Kerätty aineisto pohjautuu pelaamisen aikana kirjoittamiini muistiinpanoihin sekä pelin dialogitiedostoihin. Aineisto koodattiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, minkä jälkeen se kategorisoitiin ja analysoitiin laadullisesti.
Tutkimustuloksista selviää, että Hades sisältää useita mielekkäitä kielenoppimisen tarjoutumia. Pelin narratiivi luo perustan kontekstualisoidulle kielenoppimiselle, ja sen keskeiset mekaniikat mahdollistavat kielen prosessoimisen yksilön omaan tahtiin sekä kannustavat riskinottoon. Lisäksi peli sisältää monipuolista sanastoa ja vaihtelevien rekisterien käyttöä. Kulttuurituotteena Hades voi edistää tietoisuutta sekä alkuperäisistä kreikkalaisista myyteistä että uudelleenkirjoituksiin liittyvistä yhteiskunnallisista ja kulttuurisista ilmiöistä. Tulokset voivat auttaa englannin oppijoita löytämään taitotasolleen sopivia autenttisia materiaaleja. Informaalin kontekstin lisäksi esiin nousseita tarjoumia on mahdollista hyödyntää myös formaalissa opetuksessa esimerkiksi osana materiaalipakettia tai monialaista oppimiskokonaisuutta.
...
Asiasanat
L2 learning foreign language learning affordances rewriting affordanssit tarjoumat uudelleenkirjoitus mukaelmat kreikkalainen mytologia informaali oppiminen videopelit digitaaliset pelit oppiminen kielen oppiminen adaptations Greek mythology informal learning video games digital games learning language learning
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ... -
Video games in informal language learning : a learner perspective
Honkanen, Hanna (2024)Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan käyttää kielenoppimisen tukena. ... -
Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults
Eskelinen, Satu (2019)Videopelien pelaajilla on yleisesti tunnistettu ja tutkimuksissa havaittu kokemus kielenoppimisesta viihdepelien kautta (Cornillie, Thorne ja Desmet 2012, Sundqvist and Sylvén 2012). Huomio kuitenkin usein kiinnittyy ... -
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
Parkatti, Panu (2021)Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.