dc.contributor.advisor | Kytölä, Samu | |
dc.contributor.author | Lieska, Amalia | |
dc.date.accessioned | 2024-10-28T07:11:48Z | |
dc.date.available | 2024-10-28T07:11:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97725 | |
dc.description.abstract | Videopelit ovat nykyään eräs merkittävimmistä vapaa-ajan harrastuksista, ja niiden positiivinen vaikutus kielenoppimiseen on huomioitu sekä formaaleissa että informaaleissa oppimisympäristöissä. Videopelien on todettu muun muassa harjaannuttavan vieraalla kielellä lukemista ja tukevan yksilön kokonaisvaltaista kielellistä kompetenssia. Samalla ne ovat autenttisia kulttuurituotteita, jotka voivat välittää esimerkiksi asenteita ja normeja. Aikaisempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt laajalti moninpeleihin, jolloin yksinpelit ovat jääneet vähemmälle huomiolle.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Supergiant Games -studion kaupallista Hades-videopeliä informaalin kielenoppimisen sekä kulttuuritietouden näkökulmasta. Kattavan kokonaiskuvan luomiseksi tutkimus hyödyntää Reinhardtin pelillisiä kielenoppimisen tarjoumia ja teorioita myyttien uudelleenkirjoittamisesta. Kerätty aineisto pohjautuu pelaamisen aikana kirjoittamiini muistiinpanoihin sekä pelin dialogitiedostoihin. Aineisto koodattiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, minkä jälkeen se kategorisoitiin ja analysoitiin laadullisesti.
Tutkimustuloksista selviää, että Hades sisältää useita mielekkäitä kielenoppimisen tarjoutumia. Pelin narratiivi luo perustan kontekstualisoidulle kielenoppimiselle, ja sen keskeiset mekaniikat mahdollistavat kielen prosessoimisen yksilön omaan tahtiin sekä kannustavat riskinottoon. Lisäksi peli sisältää monipuolista sanastoa ja vaihtelevien rekisterien käyttöä. Kulttuurituotteena Hades voi edistää tietoisuutta sekä alkuperäisistä kreikkalaisista myyteistä että uudelleenkirjoituksiin liittyvistä yhteiskunnallisista ja kulttuurisista ilmiöistä. Tulokset voivat auttaa englannin oppijoita löytämään taitotasolleen sopivia autenttisia materiaaleja. Informaalin kontekstin lisäksi esiin nousseita tarjoumia on mahdollista hyödyntää myös formaalissa opetuksessa esimerkiksi osana materiaalipakettia tai monialaista oppimiskokonaisuutta. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | L2 learning | |
dc.subject.other | foreign language learning | |
dc.subject.other | affordances | |
dc.subject.other | rewriting | |
dc.subject.other | affordanssit | |
dc.subject.other | tarjoumat | |
dc.subject.other | uudelleenkirjoitus | |
dc.title | Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202410286580 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | mukaelmat | |
dc.subject.yso | kreikkalainen mytologia | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | adaptations | |
dc.subject.yso | Greek mythology | |
dc.subject.yso | informal learning | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |