A teacher and a mother : experiences of the two roles by English teachers in Finland
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää äidin roolin ja opettajan roolin, erityisesti kielenopettajan roolin, yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä sitä, miten kyseiset roolit tukevat toisiaan. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin viittä eri kouluissa ja työtehtävissä olevaa englannin kielen opettajaa. Haastattelut on litteroitu ja käännetty englanniksi tutkimusta varten. Analyysimetodina käytetty temaattista sisällönanalyysiä.
Opettajuuden ja äitiyden yhdistelmä on ollut Suomessa läsnä vuosisatojen ajan, mutta roolien vaikutuksia on tutkittu melko vähän Suomessa, joten päätimme tutkia aihetta. Hypoteesimme mukaan ajattelimme, että opettajan on vaikea päästää irti roolistaan kotona ja toisaalta äidin rooli voi jäädä päälle hänen päästyään luokkaan. Ajattelimme kuitenkin roolien tukevan toisiaan samanlaisten piirteiden ja vahvuuksien vuoksi. Tutkimuksessa selvisi, että näiden kahden roolin yhdistäminen voi olla sekä työlästä että antoisaa. Molemmista rooleista on hyötyä toisilleen ja niitä ei oikeastaan voi erottaa toisistaan paitsi sellaisissa tapauksissa, kun opettajan täytyy olla koulussa ammattimainen eikä ilmaista tunteitaan koko skaalalla. Tämä tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, miten opettajan, erityisesti englannin opettajan, ja äidin roolit erosivat, punoutuivat toisiinsa ja tukivat toisiaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
Investigating the professional agency of English teachers in rural Ukrainian public schools
Park, Jean (2019)The aim of this study is to understand how professional agency is constrained and enabled among English language teachers in public schools of a Ukrainian village. The data was obtained through focus group discussions, an ... -
English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
Hänninen, Maiju (2021)Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin ... -
The experiences of non-native English-speakers and native English-speakers teaching in China
Luokkanen, Alma (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Kiinassa englannin kieltä opettavien syntyperäisten englannin puhujien sekä muiden vierasmaalaisten opetuskokemuksia. Se tutkii myös, mitä eroja opettajien opetusmetodeissa ...