dc.contributor.advisor | Skinnari, Kristiina | |
dc.contributor.author | Penesumbu, Divine | |
dc.contributor.author | Taipale, Liina | |
dc.date.accessioned | 2024-09-02T06:14:19Z | |
dc.date.available | 2024-09-02T06:14:19Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96896 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää äidin roolin ja opettajan roolin, erityisesti kielenopettajan roolin, yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä sitä, miten kyseiset roolit tukevat toisiaan. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin viittä eri kouluissa ja työtehtävissä olevaa englannin kielen opettajaa. Haastattelut on litteroitu ja käännetty englanniksi tutkimusta varten. Analyysimetodina käytetty temaattista sisällönanalyysiä.
Opettajuuden ja äitiyden yhdistelmä on ollut Suomessa läsnä vuosisatojen ajan, mutta roolien vaikutuksia on tutkittu melko vähän Suomessa, joten päätimme tutkia aihetta. Hypoteesimme mukaan ajattelimme, että opettajan on vaikea päästää irti roolistaan kotona ja toisaalta äidin rooli voi jäädä päälle hänen päästyään luokkaan. Ajattelimme kuitenkin roolien tukevan toisiaan samanlaisten piirteiden ja vahvuuksien vuoksi. Tutkimuksessa selvisi, että näiden kahden roolin yhdistäminen voi olla sekä työlästä että antoisaa. Molemmista rooleista on hyötyä toisilleen ja niitä ei oikeastaan voi erottaa toisistaan paitsi sellaisissa tapauksissa, kun opettajan täytyy olla koulussa ammattimainen eikä ilmaista tunteitaan koko skaalalla. Tämä tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, miten opettajan, erityisesti englannin opettajan, ja äidin roolit erosivat, punoutuivat toisiinsa ja tukivat toisiaan. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | teacher’s role | |
dc.subject.other | mother’s role | |
dc.subject.other | English teacher role | |
dc.title | A teacher and a mother : experiences of the two roles by English teachers in Finland | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202409025779 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | roolit | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | äidit | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | roles (expected behaviour) | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | teacherhood | |
dc.subject.yso | mothers | |
dc.subject.yso | school children | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |