Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.authorPenesumbu, Divine
dc.contributor.authorTaipale, Liina
dc.date.accessioned2024-09-02T06:14:19Z
dc.date.available2024-09-02T06:14:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96896
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää äidin roolin ja opettajan roolin, erityisesti kielenopettajan roolin, yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä sitä, miten kyseiset roolit tukevat toisiaan. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin viittä eri kouluissa ja työtehtävissä olevaa englannin kielen opettajaa. Haastattelut on litteroitu ja käännetty englanniksi tutkimusta varten. Analyysimetodina käytetty temaattista sisällönanalyysiä. Opettajuuden ja äitiyden yhdistelmä on ollut Suomessa läsnä vuosisatojen ajan, mutta roolien vaikutuksia on tutkittu melko vähän Suomessa, joten päätimme tutkia aihetta. Hypoteesimme mukaan ajattelimme, että opettajan on vaikea päästää irti roolistaan kotona ja toisaalta äidin rooli voi jäädä päälle hänen päästyään luokkaan. Ajattelimme kuitenkin roolien tukevan toisiaan samanlaisten piirteiden ja vahvuuksien vuoksi. Tutkimuksessa selvisi, että näiden kahden roolin yhdistäminen voi olla sekä työlästä että antoisaa. Molemmista rooleista on hyötyä toisilleen ja niitä ei oikeastaan voi erottaa toisistaan paitsi sellaisissa tapauksissa, kun opettajan täytyy olla koulussa ammattimainen eikä ilmaista tunteitaan koko skaalalla. Tämä tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, miten opettajan, erityisesti englannin opettajan, ja äidin roolit erosivat, punoutuivat toisiinsa ja tukivat toisiaan.fi
dc.format.extent31
dc.language.isoen
dc.subject.otherteacher’s role
dc.subject.othermother’s role
dc.subject.otherEnglish teacher role
dc.titleA teacher and a mother : experiences of the two roles by English teachers in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409025779
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoroolit
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoäidit
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoroles (expected behaviour)
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoteacherhood
dc.subject.ysomothers
dc.subject.ysoschool children


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot