The experiences of non-native English-speakers and native English-speakers teaching in China
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Kiinassa englannin kieltä opettavien syntyperäisten englannin puhujien sekä muiden vierasmaalaisten opetuskokemuksia. Se tutkii myös, mitä eroja opettajien opetusmetodeissa on, mitä heiltä vaadittiin päästäkseen töihin, ja miten heitä kohdeltiin Kiinassa. Englannin kielen opetuksen suosion kasvaessa kovaa vauhtia, tarkoituksenani on tutkia, miten tämä vaikuttaa vieraskielisiin englannin kielen opettajiin sekä sitä myötä opetusalaan.
Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin aiheesta tehtyjä ulkomaisia tutkimuksia sekä Kiinasta että muualta. Taustatutkimusta ei ole riittävästi tarjolla viime vuosista, joten on tarpeellista saada sekä uutta tietoa tilanteesta, että tarkastella opettajien omia kokemuksia.
Kyselytutkimukseen osallistui 12 opettajaa, joilla oli kokemusta englannin kielen opetuksesta Kiinassa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui 16 kysymyksestä, ja siihen kuului sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä.
Tulosten mukaan opettajien kokemukset vaihtelivat riippuen, olivatko he englannin syntyperäisiä puhujia vai eivät. Muilta, kuin syntyperäisiltä puhujilta vaadittiin korkeampaa koulutusta ja enemmän työkokemusta, mutta heidän oli silti vaikeampaa saada töitä. Myös opettajien ulkonäkö ja ihonväri osoittautui merkittäväksi tekijäksi hakuprosessissa. Useat opettajat kokivat myös kulttuurisia haasteita, sekä toivoivat muutosta käytettyihin opetusmenetelmiin sekä Kiinan opetusalaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
A teacher and a mother : experiences of the two roles by English teachers in Finland
Penesumbu, Divine; Taipale, Liina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää äidin roolin ja opettajan roolin, erityisesti kielenopettajan roolin, yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä sitä, miten kyseiset roolit tukevat toisiaan. Tutkimus on laadullinen ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.