Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNissi, Riikka
dc.contributor.authorLehtola, Eveliina
dc.date.accessioned2024-08-21T05:40:51Z
dc.date.available2024-08-21T05:40:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96692
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan kirjagrammaajien käyttämiä multimodaalisia houkuttelun keinoja heidän kirja-arviojulkaisujensa alkuvaikutelmissa sekä näihin kirja-arviojulkaisuihin tulleiden kommenttien rakentamaa yhteisöllisyyttä suhteessa julkaisuihin. Kirjagram on tavallisten lukijoiden muodostama verkko- ja diskurssiyhteisö Instagramissa, jossa kirjagrammaaja tarkoittaa kirjallisuusaiheisen tilin ylläpitäjää. Viime vuosina kirjagrammaus on noussut ilmiöksi, josta ovat kiinnostuneet myös kustantamot, kirjailijat ja media. Teoreettisesti tutkimus nojaa digitaalisen viestinnän ja vuorovaikutuksen muotoihin. Se hyödyntää digitaalisen median tutkimusta sekä diskurssintutkimuksen, genretutkimuksen ja keskusteluntutkimuksen viitekehystä. Tutkimusaineisto koostuu 25 kirja-arviojulkaisusta, jotka on kerätty viiden mikrovaikuttajaksi luokiteltavan suomalaisen kirjagrammaajan Instagram-tileiltä. Lisäksi aineisto sisältää näistä neljän julkaisun kommenttikentät, jotka kaikki ovat samalta kirjagram-tililtä kerättyjä. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1. Millaisin visuaalisin ja kielellisin keinoin Instagram-käyttäjiä houkutellaan kirjagrammaajien kirja-arvioiden pariin? 2. Miten kommenttiketjujen aloitusvuorot rakentavat yhteisöllisyyttä suhteessa kulloiseenkin kirja-arviojulkaisuun? Analyysimenetelminä tutkimuksessa käytetään visuaalista analyysia, digitaalista retoriikkaa ja digitaalista keskustelunanalyysia. Tulokset osoittavat, että kirja-arvioiden alkuvaikutelmista tehdään houkuttelevia luovan, henkilökohtaisen ja kokemuksellisen itseilmaisun kautta, millä ilmennetään lukemiskulttuuria ja korostetaan arvion kohteena olevaa kirjaa. Kommentoijien puhetoiminnoissa toistuu kannan ottaminen arviokirjaan sekä vastaus kirjagrammaajan esittämään kysymykseen. Puhetoiminnoilla myötäillään tai kierretään kommenteille luotuja odotuksia ja samalla rakennetaan yhteistä käsitystä kirjoista ja lukukokemuksista. Aiheesta ei ole aiempia kielentutkimuksellisia töitä, joten tutkimus tuo uutta tietoa tästä sosiaalisesti ja kulttuurisesti merkittävästä lukemiseen ja kirjallisuuteen liittyvästä ilmiöstä sekä kirjagram-yhteisön toimintakäytänteistä.fi
dc.format.extent64
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkeskusteluntutkimus
dc.subject.otherkirjagram
dc.titleHoukuttelevuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen kirjagrammaajien kirja-arviojulkaisuissa ja niiden kommenteissa Instagramissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202408215586
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysodigitaalinen media
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright