#WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat Pridea liikkeenä, tapahtumana ja yhteisönä.
Tutkielmassa vastuullisuusviestintää lähestytään CSR-käsitettä hyödyntäen. CSR (Corporate Social Responsibility) eli yritysvastuu viittaa organisaation vastuuseen tuottaa yhteiskunnallista tai sosiaalista arvoa, osakkeenomistajille tuotetun arvon lisäksi. Vastuullisuusviestintä (CSR Communication) viittaa organisaation tapoihin neuvotella ja viestiä näistä vastuista ja velvollisuuksista sidosryhmien kanssa.
Pride on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava kansainvälinen ihmisoikeusliike, joka näkyy ympärivuotisen ihmisoikeustyön sekä jokavuotisten Pride-kulkueiden ja -mielenosoitusten muodossa. Vuosittain järjestettävä Helsinki Pride on yksi Suomen suurimmista ihmisoikeustapahtumista, jota rahoittavat merkittävästi erilaiset yhteistyökumppaniorganisaatiot. Näiden organisaatioiden sosiaalisen median viestintää tarkastelen tutkimuksessani vastuullisuusviestintänä. Tutkimusaineisto koostuu 28 yhteistyökumppaniorganisaation Pride-aiheisista Instagram-julkaisuista kesältä 2022. Tutkielmassa aineistosta etsitään vastuullisuuden diskursseja, sekä niissä syntyviä Pride- representaatioita. Diskurssin ja representaation käsitteet luovat tutkimukseen teoreettisen kehyksen hahmottaa kielen ja vallankäytön välistä suhdetta, sekä erilaisten asiakokonaisuuksien, kuten Priden ja yritysvastuun välisiä kytköksiä.
Aineiston analyysi on toteutettu multimodaalisella kriittisellä diskurssianalyysillä. Analyysin tuloksena analyysistä on löydetty neljä vastuullisuuden diskurssia: tavoitteiden ja ihanteiden diskurssi, joka hyödyntää pyrkimyspuhetta ja esittää Priden abstraktisti, yritysaktivismidiskurssi, joka representoi Priden kumouksellisena toimijana ja yrityksen kevyen poliittisena, vastuullisen työpaikan diskurssi, jossa organisaatio kuvaa konkreeettisia vastuullisuustoimiaan tuleville työnhakijoille ja Pridea näiden toimien mahdollistajana, sekä vastuullisen kuluttamisen diskurssi, jossa yritysvastuu jaetaan kuluttajan kanssa ja Pride kaupallistetaan. Diskursseja yhdistää merkittävästi tapa esittää vastuullisuus eettisesti kunnioitettavien arvojen abstraktina toteuttamisena sekä tapa representoida Pride pelkistettynä, suhteellisen homogeenisena ja heteronormatiivisena.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työntekijät vastuullisuuden sidosryhmänä : monimerkityksellisyys ja vastuullisuusviestinnän haasteet
Onkila, Tiina; Mäkelä, Marileena; Sarna, Bhavesh (ProCom ry, 2021) -
"Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
Lappalainen, Roni (2022)Tutkielmassa tarkastellaan yritysten vastuullista markkinointiviestintää multimodaalisen kriittisen diskurssinanalyysin avulla. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä vallitsevaan sosiaaliseen paradigmaan liittyviä ... -
Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
Rajamäki, Tiina (2020)Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on ... -
Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä
Alavuotunki, Fanni (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan viestivät, miten ... -
CSR Communication in Corporate Social Media : An Empirical Investigation of European Top Companies’ Use of Social Media between 2012 and 2020
Valentini, Chiara; van Zoonen, Ward; Elving, Wim J. L. (Routledge, 2023)Social media (SM) platforms have emerged as an online arena in which people can have conversations both about and with organisations. They have become a place where organisations inform key stakeholders about their corporate ...