Houkuttelevuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen kirjagrammaajien kirja-arviojulkaisuissa ja niiden kommenteissa Instagramissa
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjagrammaajien käyttämiä multimodaalisia houkuttelun keinoja heidän kirja-arviojulkaisujensa alkuvaikutelmissa sekä näihin kirja-arviojulkaisuihin tulleiden kommenttien rakentamaa yhteisöllisyyttä suhteessa julkaisuihin. Kirjagram on tavallisten lukijoiden muodostama verkko- ja diskurssiyhteisö Instagramissa, jossa kirjagrammaaja tarkoittaa kirjallisuusaiheisen tilin ylläpitäjää. Viime vuosina kirjagrammaus on noussut ilmiöksi, josta ovat kiinnostuneet myös kustantamot, kirjailijat ja media. Teoreettisesti tutkimus nojaa digitaalisen viestinnän ja vuorovaikutuksen muotoihin. Se hyödyntää digitaalisen median tutkimusta sekä diskurssintutkimuksen, genretutkimuksen ja keskusteluntutkimuksen viitekehystä. Tutkimusaineisto koostuu 25 kirja-arviojulkaisusta, jotka on kerätty viiden mikrovaikuttajaksi luokiteltavan suomalaisen kirjagrammaajan Instagram-tileiltä. Lisäksi aineisto sisältää näistä neljän julkaisun kommenttikentät, jotka kaikki ovat samalta kirjagram-tililtä kerättyjä. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1. Millaisin visuaalisin ja kielellisin keinoin Instagram-käyttäjiä houkutellaan kirjagrammaajien kirja-arvioiden pariin? 2. Miten kommenttiketjujen aloitusvuorot rakentavat yhteisöllisyyttä suhteessa kulloiseenkin kirja-arviojulkaisuun? Analyysimenetelminä tutkimuksessa käytetään visuaalista analyysia, digitaalista retoriikkaa ja digitaalista keskustelunanalyysia. Tulokset osoittavat, että kirja-arvioiden alkuvaikutelmista tehdään houkuttelevia luovan, henkilökohtaisen ja kokemuksellisen itseilmaisun kautta, millä ilmennetään lukemiskulttuuria ja korostetaan arvion kohteena olevaa kirjaa. Kommentoijien puhetoiminnoissa toistuu kannan ottaminen arviokirjaan sekä vastaus kirjagrammaajan esittämään kysymykseen. Puhetoiminnoilla myötäillään tai kierretään kommenteille luotuja odotuksia ja samalla rakennetaan yhteistä käsitystä kirjoista ja lukukokemuksista. Aiheesta ei ole aiempia kielentutkimuksellisia töitä, joten tutkimus tuo uutta tietoa tästä sosiaalisesti ja kulttuurisesti merkittävästä lukemiseen ja kirjallisuuteen liittyvästä ilmiöstä sekä kirjagram-yhteisön toimintakäytänteistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
Heikkinen, Lotta (2019)Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
”Meemit on ihmisiltä ihmisille” : Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnallisista meemeistä vaikuttamaan pyrkivänä viestintänä
Niininen, Lassi (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnal- listen meemien vaikuttavuutta edistävistä keinoista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tutkielman ... -
"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
Iso-Koivisto, Elsi (2022)Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on ... -
#WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
Haapaniemi, Lydia (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat ... -
Kielellinen vaikuttaminen ja multimodaalisuus Instagram-julkaisuissa
Karinen, Miia (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kahden sosiaalisen median vaikuttajan, Iina Hyttisen ja Salla Salmelan, kaupallisten yhteistöiden vaikuttavuutta. Tarkastelun kohteena on multimodaalinen julkaisu, eli kuva ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.