University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa

Thumbnail
View/Open
415.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Heikkinen, Lotta
Date
2019
Discipline
ViestintäCommunication
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla keväällä 2018. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää viestinnän ammattilaista, joiden henkilökohtaisista Instagram-profiileista keskusteltiin ja joita myös tarkasteltiin. Tutkimuksen teoriapohjana toimi Sandra Petronion yksityisyyden hallinnan teoria (2002), mutta analyysi toteutettiin teoriaohjautuvan ja aineistolähtöisen analyysin välimuotona. Viestinnän ammattilaiset merkityksentävät yksityisyysrajat Instagramissa keinoksi hallita itsestään jaettavaa tietoa, luonteeltaan muuttuviksi ja osaksi viestinnän asiantuntijuutta. He hallitsevat näitä rajoja työtä ja vapaa-aikaa yhdistäen tai erottaen, itsestä annettavaa mielikuvaa rakentaen, viestinnän osaamistaan kasvattaen ja vuorovaikutussuhteitaan kehittäen. Yksityisyysrajat ovat luonteeltaan yksilöllisiä, mutta myös vahvasti sosiaalisia. Viestinnän ammattilaiset tunnistavatkin yksityisyysrajojensa olevan monien odotusten ja vaikutusten alaisia, mikä aiheuttaa heissä ristiriitaisiakin kokemuksia yksityisyyden hallinnan näkökulmasta. Viestinnän ammattilaisten yksityisyyden hallinta Instagramissa tasapainoileekin yksilön itsensä ja muiden palvelemisen sekä harkitun ja spontaanin julkaisemisen välillä. Tämä tutkimus antaa ymmärrystä yksityisyydelle annetuista yksilöllisistä merkityksistä ja sen hallitsemistavoista yksityisyysasetuksiltaan joustavissa sosiaalisen median kanavissa kuten Instagramissa. Työyhteisöjen ja ammattikuntien kokemat odotukset henkilökohtaisten sosiaalisen median profiilien sisällöntuotannolle nostavat esiin monia eettisiä ja käytännöllisiä kysymyksiä. Tutkimustuloksia voidaan soveltaa eri aloille ja tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa työyhteisöissä muun muassa työhyvinvoinnin ja tasa-arvon edistämiseksi. ...
Keywords
viestinnän ammattilaiset yksityisyyden hallinnan teoria vuorovaikutus Instagram yksityisyys sosiaalinen media ammattilaiset viestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152620

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä 

    Nevalainen, Julia (2020)
    Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten ...
  • Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan 

    Nordström, Laura (2017)
    Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ...
  • Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa 

    Poth, Helena (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on sosiaalipalvelujen odotustilojen tarkastelu asiakasnäkökulmasta. Tutkielmani perustana on sosiaalihuoltolain (1301/2014) § 30, jossa säädetään sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä. ...
  • Visual social media engagement : Nordic brands on Instagram 

    Virnes, Ella (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan pohjoismaisten brändien ja nuorten suomalaisten Instagram-käyttäjien välistä vuorovaikutusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää, kuinka yritysbrändit sitouttavat nuoria ja ovat ...
  • "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji 

    Iso-Koivisto, Elsi (2022)
    Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre