”Meemit on ihmisiltä ihmisille” : Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnallisista meemeistä vaikuttamaan pyrkivänä viestintänä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnal-
listen meemien vaikuttavuutta edistävistä keinoista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tutkielman aineisto
koostui neljän Instagramissa toimivan meemitilin ylläpitäjän haastatteluista, jotka toteutettiin puolistrukturoituina
teemahaastatteluina. Tutkielmassa käytetty haastattelurunko perustui vaikuttamisen viitekehykseen, joka muodostettiin tätä tutkielmaa varten muun muassa aikaisempaan meemien ja meemien vaikuttavuuden tutkimukseen sekä
yleiseen vaikuttamisen tutkimukseen nojaten. Tutkielman aineiston analyysimenetelmänä käytettiin tähän viitekehykseen perustuvaa teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella haastatellut meemitilien ylläpitäjät miettivät tekemiensä meemien vaikuttavuutta sekä pyrkivät
tietoisesti meemeillään vaikuttamaan ihmisten mielipiteisiin, ajatuksiin ja käyttäytymiseen. Ylläpitäjät myös pohtivat vaikuttamisen keinoja ja käsittävät joidenkin vaikuttamisen keinojen olevan toisia tehokkaampia. Toisaalta tulosten perusteella haastatellut meemitilien ylläpitäjät eivät välttämättä tunnista tai osaa nimetä käyttämiään vaikuttamisen keinoja, vaikka niitä meemeissään voivat hyödyntää.
Ylläpitäjät myös käsittävät meemit tärkeinä yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumisen välineinä, joiden avulla
yhteiskunnalliseen keskusteluun voidaan tuoda erilaisia näkökulmia. Tämän lisäksi meemien julkaiseminen nähtiin
tärkeänä tapana jakaa ja saada tietoa yhteiskunnallisista aiheista.
Analyysissa nousi esiin myös Instagramin ominaisuuksien merkitys liittyen meemitileillä tapahtuvaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamiseen. Tuloksista käy myös ilmi millä tavoin meemitilien ylläpitäjät hyödyntävät Instagramin erityisominaisuuksia julkaistessaan ja jakaessaan yhteiskunnallisia meemejä.
Tämä tutkielma kuvaa neljän erilaisen meemitilin ylläpitäjän käsityksiä meemien vaikuttavuutta edesauttavista keinoista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Vaikka tätä tutkielmaa varten haastateltiin vain neljää Instagramissa
toimivan meemitilin ylläpitäjää, antaa tämä tutkielma osviittaa siitä, millaisia käsityksiä ylläpitäjillä on meemien
vaikuttavuuteen liittyvistä tekijöistä ja millaisia päätöksiä he tekevät julkaistessaan ja jakaessaan yhteiskunnallisia
meemejä. Saadut tulokset myös vahvistavat käsitystä meemeistä relevantteina vaikuttamisen ja yhteiskunnallisen
osallistumisen välineinä. Lisäksi opinnäytetyö tuo uuden näkökulman Instagramin ominaisuuksien hyödyntämiseen
meemien julkaisussa ja jakamisessa kyseisellä sosiaalisen median alustalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Riikonen, Tuulia (2024)Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän ... -
Houkuttelevuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen kirjagrammaajien kirja-arviojulkaisuissa ja niiden kommenteissa Instagramissa
Lehtola, Eveliina (2024)Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjagrammaajien käyttämiä multimodaalisia houkuttelun keinoja heidän kirja-arviojulkaisujensa alkuvaikutelmissa sekä näihin kirja-arviojulkaisuihin tulleiden kommenttien rakentamaa ... -
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
Heikkinen, Lotta (2019)Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
#WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
Haapaniemi, Lydia (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.