Kielellinen vaikuttaminen ja multimodaalisuus Instagram-julkaisuissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kahden sosiaalisen median vaikuttajan, Iina Hyttisen ja Salla Salmelan, kaupallisten yhteistöiden vaikuttavuutta. Tarkastelun kohteena on multimodaalinen julkaisu, eli kuva ja siihen liittyvä kirjoitettu teksti. Tekstin tarkastelussa taustateoriana on systeemis-funktionaali- nen kieliteoria ja etenkin sen interpersoonainen metafunktio. Tutkimusmetodina toimii multimodaalinen diskurssianalyysi. Tutkielma pyrkii selvittämään, millaisilla kielellisillä keinoilla vaikuttajat pyrkivät vai- kuttamaan yleisöönsä, ja kuinka kirjoitettu teksti ja kuva toimivat yhdessä vaikuttamisen näkökulmasta.
Tutkimuksen aineisto on kerätty vaikuttajien julkisilta Instagram-tileiltä tammikuussa 2023. Aineistossa on 15 julkaisua kummaltakin vaikuttajalta, ja siihen kuuluu ensimmäinen kuva ja siihen liittyvä kirjoitettu teksti. Kielellistä vaikuttamista lähestytään modaalisten lausetyyppien, moduksen ja kommenttiadverbi- aalien kautta. Multimodaalisella lähestymistavalla kuvista tutkitaan niissä esiintyvien henkilöiden kat- setta, eleitä ja asentoa sekä kuvan tilan käyttöä ja värejä. Näiden avulla voidaan tarkastella, kuinka kuva ja kirjoitettu teksti toimivat yhdessä, ja muodostaa multimodaalinen vaikuttamisen diskurssi.
Analyysin perusteella vaikuttajat käyttävät erilaisia kielellisiä vaikuttamisen keinoja, kuten väitelauseita, joissa he tuovat esille omaa kokemustaan. He käyttävät huudahduslauseita ja kommenttiadverbiaaleja painottaakseen asiaansa. Kuvissa mainostettava tuote nostetaan pääosaan ja yleisön huomio ohjataan sii- hen esimerkiksi vaikuttajan katseella ja eleillä. Kirjoitetun tekstin ja kuvan väliltä löytyy paljon linkkejä; mainostettava tuote on kuvassa esillä ja tekstissä siitä kerrotaan informaatiota ja omia kokemuksia, ja ku- vassa tuodaan esille, kuinka tuotetta voi arjessa käyttää. Vaikuttajat ovat pohtineet värimaailmaa ja kuvan tilan käyttöä. Esimerkiksi Roosa nauhan värimaailma on huomioitu kuvan väreissä, ja Pauligin pinkki Sydney-kahvi on saanut kuvassa kaverikseen saman sävyisen kukan. Tutkielman tulokset antavat lisää tietoa vaikuttajien vaikuttamisesta ja sen läpinäkyvyydestä, mikä on tärkeää yhteiskunnallisesti, etenkin nuorten vaikuttumista ajatellen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kokeile, ja kerro mitä tykkäsit!" : Valio Oy yrityksen vuorovaikutuksen rakentuminen Instagram-julkaisuissa
Seppälä, Liina (2021)Tutkimuksessani selvitän, mitä vuorovaikutussuhteita Valio Oy:n Instagram-julkaisuissa rakentuu, sekä miten vuorovaikutussuhteet toteutuvat rakenteellisesti ja kielellisesti. Tutkimukseni lähtökohtana on näkemys kielestä ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Kuntoilualan Instagram-yritystilien vuorovaikutusroolit ja kielellinen vaikuttaminen
Juntti, Liina (2023)Tutkimukseni aiheena on kuntoilualan yritysten vuorovaikutus ja sen avulla vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median myötä kuntoilualan suosio kasvoi ja tuli osaksi ihmisten arkea. Erityisesti kirjoitetussa ... -
Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
Hammar, Noora (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yrityskuva Marimekosta rakentuu Vahva luonnostaan -kampanjan kautta siinä tehtyjä kielellisiä ja visuaalisia valintoja tarkastelemalla. Marimekon kehitys yrityksenä on kiintoisa ... -
Tyttöystävä jätti, okei? : sukupuolirepresentaatiot ja niiden rakentuminen HBO-sarjojen esittelyteksteissä
Back, Annika (2021)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nais- ja mieshahmoja representoidaan HBO-suoratoistopalvelun teosten, kuten sarjojen ja elokuvien, esittelyteksteissä. Tutkimus on laadullista, systeemis-funktionaaliseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.