dc.contributor.advisor | Suni, Minna | |
dc.contributor.author | Vasileva, Viktoriia | |
dc.date.accessioned | 2024-07-18T04:51:38Z | |
dc.date.available | 2024-07-18T04:51:38Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96428 | |
dc.description.abstract | Suurin osa S2-oppikirjoista ja oppimateriaaleista on suunnattu alkeis- ja keskitason oppijoille, ja harva niistä sisältää opettajan oppaan. Myös edistyneille S2-oppijoille kohdistettujen oppimateriaalien tarjonta on varsin niukkaa. Vaikka C1-C2 taitotasojen kielitaito on jo erittäin sujuvaa, moni edistynyt oppija voi silti tiedostaa ilmaisun tarkkuuden eroavan syntyperäisestä puhujasta. Siinä tapauksessa kyse on hyvin pienten kielellisten nyanssien ja merkitysvivahteiden tunnistamisesta ja tuottamisesta. Suomen kielessä osan näistä merkityksistä voi välittää liitepartikkeleilla, joihin kuuluvat kysymysliite -kO, sävypartikkelit -hAn, -pA, -s, fokuspartikkelit -kin, -kAAn ja lausumapartikkeli -kA. Niihin ei kuitenkaan kiinnitetä paljon huomiota S2-oppimateriaaleissa, mikä osittain selittänee liitepartikkeleiden käytön horjuntaa ja epäkonventionaalisuutta jopa edistyneillä S2-oppijoilla.
Tämän monimuototutkielman myötä syntynyt materiaalipaketti liitepartikkeleiden käytöstä on tarkoitettu S2-opettajien sovellettavaksi edistyneiden oppijoiden ryhmissä. Materiaali-paketti sijoittuu funktionaaliseen viitekehykseen, ja se on laadittu funktionaalisen kieltenopetuksen periaatteita noudattaen. Materiaalipaketti tarjoaa opettajalle pedagogisia ratkaisuja, miten liitepartikkeleiden opetusta voi lähestyä käyttöpohjaisesti ja induktiivisesti. Liitepartikkeleiden merkitysten ymmärtäminen ja erotteleminen ovat keskeisessä asemassa. Materiaalipaketin sisällöt perustuvat kielitieteelliseen tietoon liitepartikkeleista sekä autenttiseen kielelliseen syötteeseen. Tehtävissä painottuvat oppijalähtöisyys sekä tarve opettajan tarjoamasta oikea-aikaisesta pedagogisesta tuesta oppijoiden ollessa lähikehityksen vyöhykkeellä. Syötteen muuttuminen affordansseiksi edellyttää oppijalta aktiivista kognitiivista osallistumista tehtäviin sekä vuorovaikutusta muiden oppijoiden ja opettajan kanssa. | fi |
dc.format.extent | 135 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | suomi vieraana kielenä | |
dc.subject.other | edistynyt S2-oppija | |
dc.subject.other | oppimateriaalipaketti | |
dc.subject.other | funktionaalinen kieltenopetus | |
dc.title | Liitepartikkelit käytössä : funktionaalinen materiaalipaketti S2-opettajille | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202407185254 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | liitepartikkelit | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |