Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän monimuototutkielman tavoite on laatia suomen kielen oppimateriaalipaketti sisälogistiikkaa opiskeleville maahanmuuttajille. Materiaali tulee käyttöön maahanmuuttajille suunnattuun varastoalan koulutukseen, jossa opetetaan ammatillisia taitoja integroituna suomen kielen opetukseen. Suomen kielen opetusmateriaalille on tarvetta, koska maahanmuuttajaopiskelijoiden määrä ammatillisissa oppilaitoksissa kasvaa koko ajan. Maahanmuuttajat ovat myös tärkeitä potentiaalisia työntekijöitä logistiikka-alalle.
Materiaalipaketissa opiskellaan varastoalalle tyypillisiä tekstikäytänteitä. Fyysisen suorittavan alan kieli sisältää paljon ohjeita eli direktiivejä. Näitä ovat työohjeet, turvallisuusohjeet ja laitteiden käyttöohjeet. Ohjeet voivat olla puhuttuja tai kirjoitettuja. Materiaalipaketissa käydään aluksi läpi varastoalan keskeisiä käsitteitä kuten erilaisia trukkityyppejä, trukinosia ja verbejä. Sen jälkeen opiskellaan ohjeita, kuten trukin ajoonlähtötarkastus, ja erilaisia tapoja antaa ohjeita. Lopuksi opetetaan tavaran vastaanottamiseen ja lähettämiseen liittyvää sanastoa sekä rahtikirjan lukemista ja täyttämistä. Osa tehtävistä on digitaalisia, sillä varastotyössä hyödynnetään paljon modernia teknologiaa. Alalla käytetään robotteja, sähköisiä rahtikirjoja ja äänikeräilyä, jossa trukinkuljettaja saa tavaran keräilyohjeet kuulokkeisiin. Digitaalisten tehtävien avulla opiskelija harjaantuu käyttämään teknisiä välineitä. Niistä yksi esimerkki ovat virtuaalitodellisuuslaseilla katsottavat interaktiiviset opetusvideot.
Paketissa on sovelluttu funktionaalista opetustapaa, joka pohjautuu ajatukseen kielen käyttöpohjaisuudesta. Kielen käyttöpohjaisuus tarkoittaa sitä, että kielen käyttö, muoto ja merkitys sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi eikä niitä voi erottaa toisistaan. Sen mukaan opiskelijalle tulee opettaa sellaisia kielenilmiöitä, joita hän tarvitsee vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Lisäksi tehtävien laadinnassa noudatetaan dialogisuutta. Dialogiset opetustavat painottavat vuorovaikutustaitoja, vertaisilta oppimista ja osallisuuden kokemusta. Pienryhmissä opiskelijat voivat harjoitella kielenkäyttöä autenttisissa sosiaalisissa tilanteissa. Taustalla on sosiokulttuurinen näkemys, jonka mukaan oppimista tapahtuu yhdessä toisten kanssa jaettujen kognitioiden kautta.
Kaikilla varastoalan osatutkintoa suorittavilla opiskelijoilla ei ole takanaan paljon suomen kielen opintoja. He ovat oppineet kieltä käyttöpohjaisesti kuuntelemalla ja puhumalla. Tutkielman tavoite on löytää tapoja opettaa kielitaitoa myös sellaisille opiskelijoille, joilla ei takanaan pitkää koulunkäyntitaustaa ja joiden kielitieto on vähäistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksilön ja yhteisön kielitaitoa : maahanmuuttajaopiskelijoiden kertomuksia kommunikointihalukkuudestaan ja käsityksistään suomesta opiskelukielenä ammatillisessa koulutuksessa
Kulju, Jonna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)The present study focuses on three immigrants' narratives about Finnish at vocational education. The aim is to investigate how immigrants narrate about willingness to communicate and learner beliefs and how they portray ... -
Ammatti- ja S2-opettajien kokemuksia opetuksen integroinnista : toimijuuden edistäminen opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen aikana
Kuokkanen, Maria (2021)Opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (OPVA) ovat ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä käyttöön otettu tuen muoto, joka tarjoaa tukea opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan siten, että ammatillisen tutkinnon suorittaminen ... -
Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito
Talasjärvi, Sanna (2021)Tutkimus sijoittuu toisen kielen oppimisen ja suomi toisena kielenä (S2) -tutkimuksen kenttään. Työssä tar-kasteltiin ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevien maahanmuuttajien käsityksiä, kokemuksia ja odotuksia ... -
Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
Suhonen, Rosariina (2021)Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työssäoppimisen merkitys on kasvanut. Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa kasvaa, ja merkittävä osa maahanmuuttotaustaisista opiskelijoista ... -
”Raksalla käytävät keskustelut on aika small talkkia usein.” : suomen kielen oppimista työpaikalla edistävät ja vaikeuttavat tekijät ammatillisen oppilaitoksen henkilöstön kertomina
Förbom, Maria (2022)Kielitaito on ratkaisevassa asemassa Suomeen ulkomailta muuttaneiden työllistymisessä ja integraatiossa. Työssä tarvittavaa kielitaitoa ei kuitenkaan aina saavuteta koulussa, ja työpaikka on sen vuoksi tärkeä oppimisympäristö. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.