University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppimista ohjaava palaute lukion S23-kurssin verkko-oppimismateriaalin itsenäisessä opiskelussa

Thumbnail
View/Open
3.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Luostarinen, Aki
Date
2015
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tätä pro gradu -tutkielmaa varten on tuotettu lukion S23-kurssin itsenäisesti opiskeltava verkkokoppimateriaalipa- ketti tehtävineen Otavan Opiston nettilukioon. Itsenäisessä verkko-opiskelussa opettajan ja oppijan välinen vuoro- vaikutus on osittain erilaista ja osittain samanlaista kuin kasvokkaisopetuksessa. Tieto- ja viestintäteknologiset so- vellukset mahdollistavat sekä viivästetyn että reaaliaikaisen ohjauksen ja palautteenannon, joita voidaan toteuttaa kirjoittamalla tai puhumalla, keskustelemalla tai kommentoimalla. Työn teoreettinen viitekehys painottuu sosiokulttuuriseen ja ekologiseen teoriaan sekä funktionaaliseen käsitykseen kielen oppimisesta. Näitä taustoittaa kognitiivisen konstruktivismin teoria, dialoginen käsitys kielestä sekä oppijaan liittyvät tekijät, kuten identiteetti ja persoonallisuus, oppimisen affektiivinen puoli ja oppimismotivaatio. Teoria- tausta pyrkii kartoittamaan sitä laajahkolle alueelle siroavaa ymmärryksen valokeilaa, jonka valossa opettaja ohjaa oppimista ja antaa palautetta tuotetulla S23-kurssilla. Teoreettisen taustan tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, ettei oppimista ja kieltä voi tarkastella vain yhdestä näkökulmasta käsin: kumpikaan ei ole yksinään yksilön omi- naisuus tai puhtaasti jotain, mikä syntyy sosiaalisessa toiminnassa. Kielenopettaja ja myös oppija tarvitsee ymmär- rystä sekä yksilön sisäisestä toiminnasta että sen suhteesta ympäristöön. Lisäksi palautteenanto ja ohjaus vaikutta- vat siihen, millaisia emootioita oppimiseen liittyy tai liitetään, miten oppimismotivaatio rakentuu ja miten kielen oppiminen hyödyntää ja edelleen muokkaa oppijan identiteettiä. Työssä pyritään myös kartoittamaan jo tehtyä palautteenannon tutkimusta, jonka valossa halutaan tarjota opettajalle myös joitain konkreettisia välineitä omaan palautteenantoon. Työssä ei kuvata pidetyn kurssin annettua ja saatua palautetta, vaan luoda teoreettisen tiedon pohjalta kuva siitä, kuinka palautetta kurssilla voisi antaa. Tässä työssä otamme kantaa teoriatiedon pohjalta: Kuka palautetta antaa ja millaista palaute on? Miten palaute voi ohjata oppi- jaa aktiiviseen tiedonrakenteluun itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa? Miten luoda merkitysneuvottelua ja dialo- gia verkkovälitteisessä oppimisessa? ...
Keywords
suomen kieli suomi toisena kielenä verkko-oppimateriaali verkko-oppiminen palautteenanto suomi toisena kielenä palaute
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505272063

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomen kieltä oppimassa WordDiven avulla : kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan 

    Mäkelä, Maiju (2015)
    Tutkielmassa tarkastellaan 20:n S2-oppijan kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta ja WordDive-kielenoppimisohjelmiston käyttämisestä. WordDive on samannimisen yrityksen julkaisema multimodaalinen oppimateriaali. ...
  • Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt 

    Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016)
  • Rakenteinen oppimateriaali musiikin verkko-oppimisessa 

    Myllykoski, Mikko (2004)
  • Schools Went Online Over One Weekend : Opportunities and Challenges for Online Education Related to the COVID-19 Crisis 

    Mäkelä, Tiina; Mehtälä, Saana; Clements, Kati; Seppä, Jenna (Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020)
    This study aims to further the understanding of the opportunities and challenges for online education from the perspective of the coronavirus disease (COVID-19) outbreak. The situation was unique in many ways, as the ...
  • Barriers to open e-learning in public administrations 

    Stoffregen, Julia Dorothée (University of Jyväskylä, 2017)
    The use of Open Educational Resources (OERs) is promising as a complementary resource to traditional e-learning courses. Digital learning resources can be accessed on demand and can be developed by a wide range of ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre