Liitepartikkelit käytössä : funktionaalinen materiaalipaketti S2-opettajille
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suurin osa S2-oppikirjoista ja oppimateriaaleista on suunnattu alkeis- ja keskitason oppijoille, ja harva niistä sisältää opettajan oppaan. Myös edistyneille S2-oppijoille kohdistettujen oppimateriaalien tarjonta on varsin niukkaa. Vaikka C1-C2 taitotasojen kielitaito on jo erittäin sujuvaa, moni edistynyt oppija voi silti tiedostaa ilmaisun tarkkuuden eroavan syntyperäisestä puhujasta. Siinä tapauksessa kyse on hyvin pienten kielellisten nyanssien ja merkitysvivahteiden tunnistamisesta ja tuottamisesta. Suomen kielessä osan näistä merkityksistä voi välittää liitepartikkeleilla, joihin kuuluvat kysymysliite -kO, sävypartikkelit -hAn, -pA, -s, fokuspartikkelit -kin, -kAAn ja lausumapartikkeli -kA. Niihin ei kuitenkaan kiinnitetä paljon huomiota S2-oppimateriaaleissa, mikä osittain selittänee liitepartikkeleiden käytön horjuntaa ja epäkonventionaalisuutta jopa edistyneillä S2-oppijoilla.
Tämän monimuototutkielman myötä syntynyt materiaalipaketti liitepartikkeleiden käytöstä on tarkoitettu S2-opettajien sovellettavaksi edistyneiden oppijoiden ryhmissä. Materiaali-paketti sijoittuu funktionaaliseen viitekehykseen, ja se on laadittu funktionaalisen kieltenopetuksen periaatteita noudattaen. Materiaalipaketti tarjoaa opettajalle pedagogisia ratkaisuja, miten liitepartikkeleiden opetusta voi lähestyä käyttöpohjaisesti ja induktiivisesti. Liitepartikkeleiden merkitysten ymmärtäminen ja erotteleminen ovat keskeisessä asemassa. Materiaalipaketin sisällöt perustuvat kielitieteelliseen tietoon liitepartikkeleista sekä autenttiseen kielelliseen syötteeseen. Tehtävissä painottuvat oppijalähtöisyys sekä tarve opettajan tarjoamasta oikea-aikaisesta pedagogisesta tuesta oppijoiden ollessa lähikehityksen vyöhykkeellä. Syötteen muuttuminen affordansseiksi edellyttää oppijalta aktiivista kognitiivista osallistumista tehtäviin sekä vuorovaikutusta muiden oppijoiden ja opettajan kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Puhelinvastaajaäänitteisiin liittyviä kuunteluharjoituksia aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa käytettäväksi : tarvekartoitus, oppimateriaali ja kokeilu
Kärki, Katja (2014)Tutkimusta aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksesta on tehty melko vähän sekä Suomessa että maailmalla. Tämä maisterintutkielma on monimuototutkielma ja sen tavoitteena on kartoittaa, millaista ... -
Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
Hakala, Terhi (2023)Tämän monimuototutkielman tavoite on laatia suomen kielen oppimateriaalipaketti sisälogistiikkaa opiskeleville maahanmuuttajille. Materiaali tulee käyttöön maahanmuuttajille suunnattuun varastoalan koulutukseen, jossa ... -
Oppimista ohjaava palaute lukion S23-kurssin verkko-oppimismateriaalin itsenäisessä opiskelussa
Luostarinen, Aki (2015)Tätä pro gradu -tutkielmaa varten on tuotettu lukion S23-kurssin itsenäisesti opiskeltava verkkokoppimateriaalipa- ketti tehtävineen Otavan Opiston nettilukioon. Itsenäisessä verkko-opiskelussa opettajan ja oppijan ... -
Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
Laitila, Reetta (2023)Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri ... -
Wortschatzerweiterung mit Chunks : Materialpaket für B1-Schwedisch und B2-Deutsch
Lepistö, Taru (2020)Tämä maisterintutkielma keskittyy sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Sanaston opiskelun yhteydessä voidaan hyödyntää sanaketjuja, joiden avulla opittua sanastoa voidaan tehokkaasti tallentaa muistiin. Teoriaosuudessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.