University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Puhelinvastaajaäänitteisiin liittyviä kuunteluharjoituksia aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa käytettäväksi : tarvekartoitus, oppimateriaali ja kokeilu

Thumbnail
View/Open
509.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kärki, Katja
Date
2014
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tutkimusta aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksesta on tehty melko vähän sekä Suomessa että maailmalla. Tämä maisterintutkielma on monimuototutkielma ja sen tavoitteena on kartoittaa, millaista oppimateriaalia opettajat kaipaavat, tehdä oppimateriaalia ja testata sitä. Tutkimuksen teoreettisena taustana on funktionaalinen pedagogiikka. Oppimateriaalin tarvekartoitus toteutettiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä. Aineisto koostuu kolmesta opettajahaastattelusta. Oppimateriaali on laadittu tässä tarvekartoituksessa esiin nousseiden seikkojen pohjalta. Oppimateriaalia on testattu viidessä eri tasoisessa luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen ryhmässä. Tutkimuksessa todettiin, että haastatellut opettajat eivät olleet tyytyväisiä olemassa olevaan oppimateriaaliin. Opettajat kertoivat tekevänsä suurimman osan materiaalistaan itse. Suurin tarve oli luetun- ja kuullunymmärtämismateriaalille ja yhteiskunnallisia aiheita käsittelevälle materiaalille. Suullisen kielitaidon ja arjen taitojen opettaminen korostuivat opettajien vastauksissa. Näiden seikkojen pohjalta valmistettiin autenttisen kaltaisiin puhelinvastaajaäänitteisiin pohjautuvia kuullunymmärtämistehtäviä. Näitä tehtäviä testattaessa luku- ja kirjoitustaidon ryhmissä suurimmaksi kompastuskiveksi muodostuivat tehtävänannot. Oppijat eivät aina ymmärtäneet, mitä tehtävissä piti tehdä. Näin ollen opettajan oli vaikea päästä käsiksi siihen, mitä oppijat todellisuudessa osaavat. Ensin oli opeteltava tehtävätyypit, jotka opittiinkin varsin nopeasti. Ongelmia oli etenkin juuri aloittaneessa luku- ja kirjoitustaidon ryhmässä, mikä oli oletettavaakin. Myös puhelinvastaajaäänitteiden sanasto ja niissä käytettävä kieli oli hankalaa oppijoille, joiden kielitaito oli hädin tuskin EVK:n A1-tasolla. Kaiken kaikkiaan luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa tarvitaan vielä paljon kehittämistyötä oppimateriaalin suhteen. ...
Keywords
suomi toisena kielenä luku- ja kirjoitustaidon koulutus aikuinen oppija kuullun ymmärtäminen aikuiset maahanmuuttajat oppimateriaali lukutaito kirjoitustaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406091967

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä 

    Törmänen, Sanni (2021)
    Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat tämän päivän tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella tärkeitä kansalaistaitoja. Aikuiset ...
  • "Miten saada maahanmuuttajaopiskelija ymmärtämään, miksi hän opiskelee?" : Keski-Suomen alueen aikuisten maahanmuuttajien opettajien täydennyskoulutustarpeet 

    Myllymäki, Vuokko (2008)
  • Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa 

    Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Osallisena Suomessa : kehittämissuunnitelma maahanmuuttajien kotoutumisen edistämiseksi 

    Pöyhönen, Sari; Tarnanen, Mirja; Vehviläinen, Eeva-Maija; Virtanen, Aija; Pihlaja, Lenita (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2010)
  • Lukutaidottomien maahanmuuttajien elämäntilanteen ja -kokemuksen huomioiminen luku- ja kirjoitustaidon oppikirjassa sekä opettajan oppaassa 

    Salmela, Hellimaari (2019)
    Tutkimuksessani tarkastelin sitä, kuinka lukutaidottoman maahanmuuttajan elämäntilanne ja -kokemus otetaan huomioon Luku Startti oppikirjassa sekä siihen liittyvästä opettajan oppaassa. Tutkin aihetta laadullisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre