Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus.
Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan
määritellä monin eri tavoin, mutta tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuus määritellään toimijuuden
kautta. Toiminnallisessa oppimisessa tavoitteena on lisätä lisätä oppijan omaa toimijuutta eli aktiivista
osallistumista esimerkiksi kielenoppimisessa.
Tässä tutkielmassa on tuotettu oppimateriaalipaketti. Oppimateriaalipaketti on tämän
maisterintutkielman liitteenä. Tämä oppimateriaalipaketti on suunnattu yläkoulun B2-saksan
opetukseen. Materiaalipaketti on opettajan käsikirja, jossa painottuvat toiminnalliset tehtävät.
Tavoitteena on, että opettaja voi helposti näiden kautta lisätä toiminnallisia menetelmiä saksan
oppitunneille. Toiminnallisuutta esiintyy suuressa osassa tehtäviä, sillä monet tehtävät suoritetaan
pareittain tai pienryhmissä. Materiaalipakettiin sisältyy myös yhteistoiminnallisuutta. Tehtävät on
suunniteltu niin, että ne kiinnostaisivat yläkoululaisia. Tehtävien ohjeiden lisäksi materiaalipaketissa on
myös ohjeita siihen, miten opettaja voi itse luoda omaa toiminnallista oppimateriaalia. Materiaalipaketti
sisältää viisi eri laajuista tehtävää: QR-koodibingo, pysäkkityöskentelytehtävä, pakohuonepeli, “mein
Tag”-videoprojekti ja festivaalin suunnittelu-ryhmätyö. Yhteensä tehtävien laajuus on n. 10 tuntia.
Materiaalipaketti on laadittu opetushallituksen e-oppimateriaalin tärkeiden piirteiden, pedagogisten
laatukriteerien, selkokielisyyden kriteerien ja toiminnallisen oppimisen tutkimuksen pohjalta. Näiden
kriteerien avulla materiaalipaketin tuottamista ja lopputulosta on arvioitu. Materiaalipaketti täyttää
suurimman osan opetushallituksen oppimateriaalin tärkeistä piirteistä ja laatukriteereistä ja siinä on
huomioitu myös selkokielisyyden kriteerit.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
"Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
Ranta-Ylitalo, Liisa (2019)Toiminnallinen kieltenopetus on ollut esillä viime vuosina, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän osana aikuisten kieltenopetusta. Toiminnallisuuden pohjalla vaikuttaa useita teorioita ja suuntauksia. Tämä tutkielma ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Lernen ohne Lehrbuch im DaF-Unterricht : Initiierung eines Pilotprojekts in zwei mittelfinnischen Grundschulen
Bärlund, Pia (German as a Foreign Language, 2012)Das Lernen des Deutschen in der Schule hat nicht nur in ganz Finnland, sondern auch in der Stadt Jyväskylä drastisch abgenommen. Um dieser Tendenz entgegenzuwirken, wurde Anfang 2010 in Jyväskylä ein nationales ... -
Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
Lahtinen, Sarita (2022)Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.