Wortschatzerweiterung mit Chunks : Materialpaket für B1-Schwedisch und B2-Deutsch
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä maisterintutkielma keskittyy sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Sanaston opiskelun yhteydessä voidaan hyödyntää sanaketjuja, joiden avulla opittua sanastoa voidaan tehokkaasti tallentaa muistiin. Teoriaosuudessa käsitellään sanaston opiskelua yleisellä tasolla sekä tarkemmin vieraiden kielten näkökulmasta. Työssä käsitellään myös oppimisprosesseja, jotka tapahtuvat tiedostaen ja tiedostamatta. Oppiaksemme sanastoa tarvitsemme molempia osa-alueita. Tietoinen ja tiedostamaton oppiminen ovat oppimisprosesseja, joita tapahtuu jatkuvasti sanaston opiskelun aikana. Mentaalileksikko on sanaston opiskelun kannalta tärkeä tekijä. Sanasto tallentuu mentaalileksikossa verkostoihin, joista sanoja voi tarvittaessa ottaa käyttöön. Kaikki tunneilla läpikäyty sanasto ei tallennu automaattisesi mentaalileksikkoon, vaan sanan tallentuminen vaatii paljon toistoa ja harjoitusta.
Sanaston osaamisessa osaaminen jakautuu reseptiiviseen ja produktiiviseen sanaston osaamiseen. Reseptiivisellä sanasvarastolla tarkoitetaan sanoja, joita ymmärrämme, mutta emme osaa tuottaa niitä itse. Produktiivisella sanavarastolla tarkoitetaan sanoja, joita osaamme myös itse tuottaa puheessamme. Termit reseptiivinen ja produktiivinen toistuvat tutkielmassa myös tehtävien yhteydessä. Reseptiiviset tehtävät keskittyvät kuunteluun ja lukemiseen. Produktiiviset tehtävät keskittyvät puhumiseen ja tekstin tuottamiseen.
Materiaalipaketin raameina toimivat työn teoriaosuus sekä perusopetuksen opetussuunnitelma. Materiaalipaketissa yhdistetään tutkielman teoriaa opetustyön käytäntöön. Tehtävissä hyödynnetään sanaketjuja, jotka toistuvat tehtävissä ja ne kirjataan ylös oppilaiden omiin sanastovihkoihin. Sanastovihkot toimivat oppilaiden omina henkilökohtaisina sanastovarastoina, joita kannustetaan käyttämään myös tehtäväpaketin käytön jälkeen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23403]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Spielerisches Deutsch : ein Materialpaket für deutschsprachige Sprachdusche
Pentikäinen, Titta (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli lähdekirjallisuuteen ja omaan kokemukseen perustuen luoda oppimateriaalipaketti alkuopetusikäisille lapsille tarkoitettuun kielisuihkuun. Oppimateriaali painottaa osallistujien kieli- ja ... -
Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer
Karvonen, Ida (2019)Vuodesta 2020 alkaen jokainen suomalainen koululainen aloittaa ensimmäisen vieraan kielen opiskelunsa jo ensimmäisellä luokalla. Tämä muutos luo uudenlaisia haasteita kieltenopettajan opetusmetodeille, kieltenopetuksen ... -
Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Rentola, Sara-Miina (2017)Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ... -
Zur lexikografischen Erfassung ausgewählter Bahuvrihis in den Wörterbüchern Finnisch-Deutsch-Finnisch und Finnisch-Schwedisch-Finnisch von WSOY
Falkenberg, Anna; Reponen, Anni (2013)Bahuvriihit ovat produktiivisuudestaan ja yleisyydestään huolimatta varsin vähän tutkittu sananmuodostuksen tuote. Kirjallisuudesta löytyvät määritelmät termille ovat epäyhtenäisiä ja osin puutteellisia. Lyhyesti määriteltynä ... -
"Det pirrar inte i magen" : Einstellungen von Deutsch- und Schwedisch lernenden finnischen Senioren zum Sprechen und zur mündlichen Sprachkompetenz
Kauppinen, Tiina (2014)Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yli 60-vuotiaat saksan ja ruotsin oppijat suhtautuvat vieraan kielen puhumiseen. Kokemukseni mukaan vanhemmat kielenoppijat keskittyvät suullisen ja kommunikatiivisen kielitaidon ...