Show simple item record

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorVasileva, Viktoriia
dc.date.accessioned2024-07-18T04:51:38Z
dc.date.available2024-07-18T04:51:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96428
dc.description.abstractSuurin osa S2-oppikirjoista ja oppimateriaaleista on suunnattu alkeis- ja keskitason oppijoille, ja harva niistä sisältää opettajan oppaan. Myös edistyneille S2-oppijoille kohdistettujen oppimateriaalien tarjonta on varsin niukkaa. Vaikka C1-C2 taitotasojen kielitaito on jo erittäin sujuvaa, moni edistynyt oppija voi silti tiedostaa ilmaisun tarkkuuden eroavan syntyperäisestä puhujasta. Siinä tapauksessa kyse on hyvin pienten kielellisten nyanssien ja merkitysvivahteiden tunnistamisesta ja tuottamisesta. Suomen kielessä osan näistä merkityksistä voi välittää liitepartikkeleilla, joihin kuuluvat kysymysliite -kO, sävypartikkelit -hAn, -pA, -s, fokuspartikkelit -kin, -kAAn ja lausumapartikkeli -kA. Niihin ei kuitenkaan kiinnitetä paljon huomiota S2-oppimateriaaleissa, mikä osittain selittänee liitepartikkeleiden käytön horjuntaa ja epäkonventionaalisuutta jopa edistyneillä S2-oppijoilla. Tämän monimuototutkielman myötä syntynyt materiaalipaketti liitepartikkeleiden käytöstä on tarkoitettu S2-opettajien sovellettavaksi edistyneiden oppijoiden ryhmissä. Materiaali-paketti sijoittuu funktionaaliseen viitekehykseen, ja se on laadittu funktionaalisen kieltenopetuksen periaatteita noudattaen. Materiaalipaketti tarjoaa opettajalle pedagogisia ratkaisuja, miten liitepartikkeleiden opetusta voi lähestyä käyttöpohjaisesti ja induktiivisesti. Liitepartikkeleiden merkitysten ymmärtäminen ja erotteleminen ovat keskeisessä asemassa. Materiaalipaketin sisällöt perustuvat kielitieteelliseen tietoon liitepartikkeleista sekä autenttiseen kielelliseen syötteeseen. Tehtävissä painottuvat oppijalähtöisyys sekä tarve opettajan tarjoamasta oikea-aikaisesta pedagogisesta tuesta oppijoiden ollessa lähikehityksen vyöhykkeellä. Syötteen muuttuminen affordansseiksi edellyttää oppijalta aktiivista kognitiivista osallistumista tehtäviin sekä vuorovaikutusta muiden oppijoiden ja opettajan kanssa.fi
dc.format.extent135
dc.language.isofi
dc.subject.othersuomi vieraana kielenä
dc.subject.otheredistynyt S2-oppija
dc.subject.otheroppimateriaalipaketti
dc.subject.otherfunktionaalinen kieltenopetus
dc.titleLiitepartikkelit käytössä : funktionaalinen materiaalipaketti S2-opettajille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407185254
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysoliitepartikkelit
dc.subject.ysooppimateriaali


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record