Show simple item record

dc.contributor.authorGerlander, Maija
dc.contributor.authorAlanne, Anne
dc.contributor.editorKároly, Adrienn
dc.contributor.editorKokkonen, Lotta
dc.contributor.editorGerlander, Maija
dc.contributor.editorTaalas, Peppi
dc.date.accessioned2024-07-08T08:18:15Z
dc.date.available2024-07-08T08:18:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationGerlander, M., & Alanne, A. (2024). University students’ perceptions of the effectiveness of a course in communication confidence : a qualitative study. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), <i>Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education</i> (pp. 122-155). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5" target="_blank">https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5</a>
dc.identifier.otherCONVID_221010291
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96331
dc.description.abstractA university pedagogy that emphasises students’ agency and collaborative learning highlights the importance of active participation and interaction, including oral assessment. Students high in oral communication apprehension (OCA) can find these interaction-focused approaches as increasing harmful stress, leading them to avoid studies. Additionally, the inclusion of communication skills in the competency requirements for a wide range of professional fields may have increased stress for communication-anxious students. The aim of this study is to investigate the effectiveness of the course Gaining Confidence for Public Speaking, designed for students who assess their OCA as harming their studies. The research examined the qualitative changes in students’ communication confidence and the factors that supported learning during the course, based on students’ own descriptions. In addition, the study aims to generate insights and knowledge for the pedagogical development of the course, and to create a design for assessing its effectiveness. The research data consist of 38 reflective essays that university students wrote at the end of the courses held between 2018 and 2021 at the University of Jyväskylä. The study employed a qualitative approach using theory-guided content analysis conducted with ATLAS.ti 22 data analysis software. The key changes in communication confidence related to (a) orientational elements, such as increased acceptance of anxiety, loosening of the criteria for public speaking and reinforced communication orientation towards the audience, (b) improved oral communication self-efficacy, (c) more appropriate preparation skills, and (d) less avoidance of courses involving oral presentations, along with increased participation in communication situations. The main factors identified as supporting learning encompassed the peer group, video reflection, and research- and experience-based knowledge about anxiety. The findings support the need for courses on developing communication confidence for students high in OCA, as well the need to design pedagogical approaches for adopting in these courses.en
dc.description.abstractOpiskelijakeskeisyyteen perustuvassa yliopistopedagogiikassa suositaan opiskelijoiden aktiiviseen osallistumiseen ja vuorovaikutukseen perustuvien oppimismenetelmien käyttöä. Lisäksi arviointitavat ovat vuorovaikutuksellistuneet. Oppimista arvioidaan kirjallisten tenttien tai tehtävien ohella suullisissa tenteissä, keskusteluissa tai näytöissä. Myös korkeakoulutettujen asiantuntijoiden osaamisvaatimuksissa vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen merkitys on nostettu keskeiseksi. Esiintymistä ja sosiaalisia tilanteita jännittäville opiskelijoille suullisen viestinnän yleistyminen opetuksessa, oppimisessa ja osaamisvaatimuksissa voi lisätä haitallista stressiä, ja johtaa jopa tiettyjen opintojaksojen välttelyyn ja opintojen viivästymiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää esiintymistä jännittäville opiskelijoille suunnatun Esiintymisvarmuuden kehittäminen -opintojakson vaikuttavuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijoiden kuvaamia laadullisia muutoksia viestintävarmuudessaan ja oppimista edistäneitä tekijöitä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on tuottaa näkemystä ja tietoa Esiintymisvarmuuden kehittäminen -opintojakson pedagogiseen kehittämiseen sekä tuottaa menetelmiä opintojakson vaikuttavuuden arviointiin. Tutkimusaineisto koostuu opiskelijoiden kirjoittamista yhteensä 38 reflektiivisestä esseestä. Aineisto koottiin yhdeksällä esiintymisvarmuuden kehittäminen -opintojaksolla, jotka järjestettiin Jyväskylän yliopistossa vuosien 2018–2021 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin ATLAS.ti 22-ohjelmistoa. Keskeisiksi viestintävarmuuden muutoksiksi kuvattiin (a) orientoitumisen muutos, kuten hyväksyvämpi suhtautuminen jännittämiseen, esiintymisen kriteereiden väljentyminen ja vahvempi vuorovaikutusorientaatio suhteessa yleisöön, (b) vahvistunut viestinnällinen minäpystyvyys, (c) tarkoituksenmukaisemmat valmistautumistaidot ja (d) esiintymistä sisältävien kurssien välttelyn väheneminen ja aktiivisempi osallistuminen viestintätilanteissa. Oppimista tukevista tekijöistä korostuivat vertaisryhmä, videon hyödyntäminen reflektoinnissa sekä tutkimus- ja kokemuspohjainen tieto jännittämisestä. Tutkimuksen tulokset tukevat viestintävarmuutta kehittävien opintojaksojen tarpeellisuutta ja merkityksellisyyttä vahvasti esiintymistä jännittäville opiskelijoille. Lisäksi tutkimus korostaa kokonaisvaltaisemman lähestymistavan tarpeellisuutta tutkittaessa viestintävarmuutta kehittävien opintojaksojen ja pedagogisten ratkaisujen vaikuttavuutta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (240 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
dc.relation.ispartofseriesJYU Studies
dc.relation.urihttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherviestintävarmuus
dc.subject.otheresiintymisjännitys
dc.subject.othersosiaalinen jännittäminen
dc.subject.otherviestintäarkuus
dc.subject.othervuorovaikutusosaaminen
dc.subject.otherviestintäpystyvyys
dc.subject.otheryliopisto-opiskelijat
dc.subject.othercommunication confidence
dc.subject.otherpublic speaking anxiety
dc.subject.othersocial anxiety
dc.subject.otheroral communication apprehension
dc.subject.othercommunication competence
dc.subject.otheroral communication selfefficacy
dc.subject.otheruniversity students
dc.titleUniversity students’ perceptions of the effectiveness of a course in communication confidence : a qualitative study
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407085158
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.relation.isbn978-952-86-0238-5
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange122-155
dc.relation.issn2814-8843
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Authors and University of Jyväskylä 2024
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoesiintymisjännitys
dc.subject.ysoesiintyminen
dc.subject.ysojännittäminen
dc.subject.ysoarkuus
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysovarmuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19677
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6038
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9007
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22504
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p411
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p36
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1723
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC 4.0