University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Jännittääkö opettaja? : luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia jännittämisestä

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Autio, Anniina
Date
2012
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista on luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien jännittäminen työhön ja opiskeluun liittyvissä tilanteissa heidän itsensä kokemana. Tutkimukseen osallistui 40 luokanopettajaa ja 40 luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto muodostui opettajien ja opiskelijoiden kirjoitelmista, joissa he kertoivat kokemuksiaan jännittämisestä. Tutkimukseen osallistuneet saivat kirjoitelmapyynnön sähköpostitse tai paperilla. Tutkimus oli laadullinen ja luonteeltaan kuvaileva sekä kartoittava. Aineiston analyysi oli teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat muun muassa, että luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset olivat hyvin samanlaisia. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman jännittämistä koskevan tutkimustiedon kanssa. Luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien jännittäminen oli sosiaalista jännittämistä, joka liittyi tiettyihin opiskelu- ja työtilanteisiin tai ihmisiin. Heidän jännittämisensä ilmeni ajatuksina ja tunteina, fyysisinä oireina sekä käyttäytymisen piirteinä. Jännittämisen vaikutukset opiskeluun ja työhön olivat opiskelijoiden ja opettajien mielestä myönteisiä ja hyödyllisiä, kielteisiä ja haitallisia tai molempia. Jännittäminen on heidän kokemustensa mukaan ilmiö, joka saattaa vähentyä, lisääntyä tai muuttua vuosien kuluessa esimerkiksi iän ja kokemuksen karttuessa. Opettajat vaikuttivat jännittävän vähemmän kuin opiskelijat. Luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla oli käytössään monenlaisia selviytymiskeinoja, kuten valmistautuminen etukäteen, rentoutuminen ja itsensä rohkaiseminen. ...
Alternative title
Luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia jännittämisestä
Keywords
sosiaalinen jännittäminen viestintäarkuus esiintymisjännitys selviytymiskeinot luokanopettajat luokanopettajaopiskelijat jännittäminen opettajat opiskelijat esiintyminen selviytyminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206041789

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä 

    Kanerva, Sanna (2022)
    Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ...
  • Luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaiden tunteiden kohtaamisesta 

    Bom, Minna; Minkkinen, Mia (2009)
  • Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner 

    Harju, Siiri (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko ruotsin pääaineopiskelijoilla kokemuksia esiintymisjännityksestä ruotsin luentojen puhetilanteissa, ja jos on, niin millaisia ja missä tilanteissa. Aineisto kerättiin ...
  • Kuudesluokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia esiintymisestä 

    Saha, Maija (2017)
    Esiintyminen ja esilläolo kuuluvat keskeisenä osana jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan elämään ainakin koulupäivien osalta. Oppilaat ovat päivittäin vuorovaikutuksessa sekä toisten oppilaiden, opettajien että ...
  • Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla 

    Jussila, Jasmin (2022)
    Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre