The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa
esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän
Yliopiston Englannin kielen maisterintutkielman kirjoittajien mielipiteitä
maisterintutkielmaprosessista. Tutkimukseen valittiin kymmenen haastateltavaa (viisi opiskelijaa ja
viisi alumnia) 1,5h-2h kestäviin yksilöhaastatteluihin jotka nauhoitettiin ja litteroitiin, muodostaen
85-sivuisen aineiston, jotka teemoitettiin vastaus kerrallaan, erotellen vastauksista erilaisia aiheita ja
näkemyksiä. Analyysissä ilmenee, mitkä asiat helpottavat graduprosessia, mitkä hankaloittavat sitä,
sekä kuinka prosessia voisi kehittää. Tutkielmassa käsitellään neljää pääteemaa: kielitaito, tutkijan
taidot, projektinhallinta, sekä tukimenetelmät.
Tutkimuksesta käy ilmi, että opiskelijat eivät olleet tarpeeksi valmistautuneita maisterintutkielman
kirjoittamiseen, ja heillä oli vaikeuksia selvitä suurimmasta osasta tutkielman eri vaiheita. Yliopiston
tarjoama tuki sekä vertaisverkostojen merkitys korostui opiskelijan työskentelyssä niin tiedollisen,
emotionaalisen kuin konkreettisenkin tuen tarpeen muodossa. Myös erilaisten toimintatapojen
yksilöllisyys korostui maisterintutkielman teossa, ja tutkimuksessa löydettiin useita mahdollisia
lähestymistapoja maisterin tutkielman hallintaan. Opintojen tulisi tarjota paremmat välineet
maisterin tutkielman kirjoittamiseen, ja virallisen tuen tulisi pyrkiä selkeyttämään ohjeistusta sekä
tarjoamaan enemmän konkreettisia työvälineitä opiskelijoille sekä gradun eri vaiheisiin että itse
projektinhallintaan.
Tutkimus sisältää runsaasti opiskelijoiden kokemuksia projektin eri vaiheista, joiden tarkoituksena
on tarjota kattava läpileikkaus maisterintutkielmaan liittyvistä asioista. Erilaiset kehitysehdotukset ja
vinkit tarjoavat muille opiskelijoille apua prosessista selviämiseen, sekä ohjaajille ideoita ohjauksen
laadun kehittämiseen.
...
Asiasanat
University of Jyväskylä linguistic academic skills mitigation Finland supervision EAP English for Academic Purposes qualitative data analysis interviews time management progress deadlines supervisor role feedback pro gradu -tutkielmat haasteet (ongelmat) havainnot esteet ongelmat kirjoittaminen prosessit tukeminen resilienssi opiskelijaelämä projektinhallinta keskittymiskyky itseluottamus stressi ihmistieteet englannin kieli opiskelijat korkeakouluopiskelu opinnäytteet oppilastyöt tieteellinen kirjoittaminen motivaatio master's theses challenges perceptions (mental objects) barriers problems writing processes supporting resilience student life project management concentration (psychology) self-confidence stress (biological phenomena) humanities English language students studies in an institution of higher education final projects (education) students' works academic writing motivation (mental objects)
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
Peltola, Marianne (2016)Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, ... -
First-year university students' perceptions of themselves as writers of academic texts
Riikonen, Jonna; Kotilainen, Sofia (University of Jyväskylä, 2024)Learning to write academic texts and developing an academic writing identity can be challenging for students transitioning to university because they are not yet familiar with the norms and conventions of the academic and ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
University students’ perceptions of the effectiveness of a course in communication confidence : a qualitative study
Gerlander, Maija; Alanne, Anne (University of Jyväskylä, 2024)A university pedagogy that emphasises students’ agency and collaborative learning highlights the importance of active participation and interaction, including oral assessment. Students high in oral communication apprehension ... -
Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
Korhonen, Roosa (2019)Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.