Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers
Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta koettiin yleisesti sekä eri tilanteissa, ja miten tutkitut ryhmät erosivat toisistaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin muutaman ennalta määritetyn taustamuuttujan korrelaatiota yleiseen viestintäarkuuteen. Viestintäarkuuden taustalla oleviin aspekteihin pureuduttiin neljän eri teeman kautta, jotka edustivat mahdollisia viestintäarkuuden syitä.
Kvalitatiivisessa osassa taas tutkittiin haastatteluin kuuden eri opettajan näkemyksiä viestintäarkuuden syistä ja vaikutuksista englannin luokassa. Lisäksi tiedusteltiin opettajien näkemyksiä viestintäarkuuden käsittelemisestä luokassa, ja näitä verrattiin kyselylomakkeessa kerättyihin oppilaiden näkemyksiin. Opettajista kolme oli suomalaisia ja kolme suomenruotsalaisia.
Tulokset osoittavat, että suomalaisten ja suomenruotsalaisten viestintäarkuus on keskitasoa. Sitä koettiin eniten ryhmä- ja esitelmöintitilanteissa. Tutkimukseen valitut aspektit taas koettiin viestintäarkuuden aiheuttajiksi vain vähäisesti. Virheiden tekoon liittyi voimakkain arkuuden tunne. Vaikka suomenruotsalaisilla oli keskimäärin hieman alempi arkuustaso, eivät erot olleet ratkaisevan merkittäviä. Miehet olivat vähemmän arkoja kuin naiset.
Opettajien näkemykset olivat pääosin yhteneviä. Viestintäarkuuden syiksi he näkivät toisaalta yksilön omat epävarmuudet, toisaalta luokan sosiaalisen ilmapiirin. Luokassa arkuus näkyi välttelykäyttäytymisenä ja fyysisinä oireina. Arkuutta hallittiin mm. luokkailmapiiriä, istumajärjestystä ja työtapoja muokkaamalla.
...
Muu nimeke
Study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachersAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
University students’ perceptions of the effectiveness of a course in communication confidence : a qualitative study
Gerlander, Maija; Alanne, Anne (University of Jyväskylä, 2024)A university pedagogy that emphasises students’ agency and collaborative learning highlights the importance of active participation and interaction, including oral assessment. Students high in oral communication apprehension ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Rundgren, Nico (2023)Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ... -
Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
Fagerlund, Tarja (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole ... -
Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
Kostiainen, Essi (2015)Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.