Show simple item record

dc.contributor.authorJokinen, Elina
dc.contributor.authorKuitunen, Heidi
dc.contributor.authorTorvelainen, Päivi
dc.contributor.editorKároly, Adrienn
dc.contributor.editorKokkonen, Lotta
dc.contributor.editorGerlander, Maija
dc.contributor.editorTaalas, Peppi
dc.date.accessioned2024-07-08T07:08:01Z
dc.date.available2024-07-08T07:08:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationJokinen, E., Kuitunen, H., & Torvelainen, P. (2024). Expanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), <i>Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education</i> (pp. 199-220). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5" target="_blank">https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5</a>
dc.identifier.otherCONVID_221012413
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96326
dc.description.abstractThis article focuses on the changes in the teaching of written communication in Finnish at the Centre for Multilingual Academic Communication at the University of Jyväskylä between 2010 and 2020. In 2013 to 2014, the team of written communication teachers conducted a comprehensive reassessment of its pedagogical goals and content, referred to as learning pathway work. We report on a study which compared the 2010 and 2020 curricula before and after the development work, and examine the underlying approach to scientific writing and writing pedagogy. We drew on Ivanič’s (2004) framework, which presents six discourses of writing and learning to write based on different conceptualisations of literacy. These, in turn, are reflected in the beliefs, values, and practices related to writing and writing pedagogy. Our findings show that the development work resulted in major changes in the curricula, particularly in the way writing is conceptualised. The revised curriculum reflects a broader understanding of writing, with greater emphasis on the mental processes involved and the sociocultural context in which writing takes place. We also discuss the importance of uncovering the implicit (language) ideologies that underpin our writing pedagogies. We emphasise that engaging in open and critical discussions on individual beliefs and values regarding languages and learning to write support collaboration among those involved in developing language and communication studies at the university.en
dc.description.abstractTarkastelemme tässä luvussa suomenkielisen kirjoitusviestinnän opetuksen muutosta Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa aikavälillä 2010–2020. Vuosina 2013–2014 kirjoitusviestinnän opettajatiimi arvioi ja jäsensi tieteellisen kirjoittamisen opetuksen tavoitteita ja sisältöjä. Tästä pedagogisesta kehittämistyöstä käytämme nimitystä opintopolkutyöskentely. Vertaamme vuosien 2010 ja 2020 opetussuunnitelmia, ennen ja jälkeen kehitystyön, ja tarkastelemme, miten niissä lähestytään tieteellistä kirjoittamista ja kirjoittamisen pedagogiikkaa. Hyödynnämme tarkastelussa Ivaničin (2004) viitekehystä, jossa esitellään kuusi kirjoittamisen diskurssia. Diskurssit perustuvat erilaisiin tapoihin käsitteellistää kieltä ja kirjoittamista, ja ne ilmenevät kirjoittamista ja kirjoittamisen pedagogiikkaa koskevissa uskomuksissa, arvoissa ja käytännöissä. Tarkastelumme osoittaa, että kirjoitusviestinnän kehittämistyö sai aikaan merkittäviä muutoksia siinä, miten kirjoittamista käsitteellistetään. Jälkimmäisessä opetussuunnitelmassa käsitys kirjoittamisesta on aiempaa laajempi: kirjoittaminen ei näyttäydy ainoastaan tekstilajien ja kielen hallintana, vaan sosiokulttuurisessa kontekstissa tapahtuvana toimintana, jota voidaan tarkastella myös mentaalisten ja käytännöllisten prosessien kannalta. Pohdimme lopuksi, miten tärkeää on tunnistaa kirjoittamisen pedagogiikan taustalla olevia kieli-ideologioita. Avoin ja kriittinen keskustelu kirjoittamisen opettamista ja oppimista koskevista uskomuksista ja arvoista on keskeistä, kun tehdään yhteistyötä yliopistojen kieli-ja viestintäopintojen kehittämiseksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (240 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
dc.relation.ispartofseriesJYU Studies
dc.relation.urihttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.titleExpanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407085153
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.relation.isbn978-952-86-0238-5
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange199-220
dc.relation.issn2814-8843
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Authors and University of Jyväskylä 2024
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysotieteellinen kirjoittaminen
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysoideologiat
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokorkeakoulupedagogiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6652
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p216
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17817
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14150
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC 4.0