Expanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university
Jokinen, E., Kuitunen, H., & Torvelainen, P. (2024). Expanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 199-220). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
Julkaistu sarjassa
JYU StudiesPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Authors and University of Jyväskylä 2024
This article focuses on the changes in the teaching of written communication in Finnish at the Centre for Multilingual Academic Communication at the University of Jyväskylä between 2010 and 2020. In 2013 to 2014, the team of written communication teachers conducted a comprehensive reassessment of its pedagogical goals and content, referred to as learning pathway work. We report on a study which compared the 2010 and 2020 curricula before and after the development work, and examine the underlying approach to scientific writing and writing pedagogy. We drew on Ivanič’s (2004) framework, which presents six discourses of writing and learning to write based on different conceptualisations of literacy. These, in turn, are reflected in the beliefs, values, and practices related to writing and writing pedagogy. Our findings show that the development work resulted in major changes in the curricula, particularly in the way writing is conceptualised. The revised curriculum reflects a broader understanding of writing, with greater emphasis on the mental processes involved and the sociocultural context in which writing takes place. We also discuss the importance of uncovering the implicit (language) ideologies that underpin our writing pedagogies. We emphasise that engaging in open and critical discussions on individual beliefs and values regarding languages and learning to write support collaboration among those involved in developing language and communication studies at the university.
...
Tarkastelemme tässä luvussa suomenkielisen kirjoitusviestinnän opetuksen muutosta Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa aikavälillä 2010–2020. Vuosina 2013–2014 kirjoitusviestinnän opettajatiimi arvioi ja jäsensi tieteellisen kirjoittamisen opetuksen tavoitteita ja sisältöjä. Tästä pedagogisesta kehittämistyöstä käytämme nimitystä opintopolkutyöskentely. Vertaamme vuosien 2010 ja 2020 opetussuunnitelmia, ennen ja jälkeen kehitystyön, ja tarkastelemme, miten niissä lähestytään tieteellistä kirjoittamista ja kirjoittamisen pedagogiikkaa. Hyödynnämme tarkastelussa Ivaničin (2004) viitekehystä, jossa esitellään kuusi kirjoittamisen diskurssia. Diskurssit perustuvat erilaisiin tapoihin käsitteellistää kieltä ja kirjoittamista, ja ne ilmenevät kirjoittamista ja kirjoittamisen pedagogiikkaa koskevissa uskomuksissa, arvoissa ja käytännöissä. Tarkastelumme osoittaa, että kirjoitusviestinnän kehittämistyö sai aikaan merkittäviä muutoksia siinä, miten kirjoittamista käsitteellistetään. Jälkimmäisessä opetussuunnitelmassa käsitys kirjoittamisesta on aiempaa laajempi: kirjoittaminen ei näyttäydy ainoastaan tekstilajien ja kielen hallintana, vaan sosiokulttuurisessa kontekstissa tapahtuvana toimintana, jota voidaan tarkastella myös mentaalisten ja käytännöllisten prosessien kannalta. Pohdimme lopuksi, miten tärkeää on tunnistaa kirjoittamisen pedagogiikan taustalla olevia kieli-ideologioita. Avoin ja kriittinen keskustelu kirjoittamisen opettamista ja oppimista koskevista uskomuksista ja arvoista on keskeistä, kun tehdään yhteistyötä yliopistojen kieli-ja viestintäopintojen kehittämiseksi.
...
Julkaisija
University of JyväskyläEmojulkaisun ISBN
978-952-86-0238-5Kuuluu julkaisuun
Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher educationISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-8843Asiasanat
Alkuperäislähde
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/221012413
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
First-year university students' perceptions of themselves as writers of academic texts
Riikonen, Jonna; Kotilainen, Sofia (University of Jyväskylä, 2024)Learning to write academic texts and developing an academic writing identity can be challenging for students transitioning to university because they are not yet familiar with the norms and conventions of the academic and ... -
Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
Häyhä, Hilla (2018)Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. ... -
Scripting as a pedagogical method to guide collaborative writing : university students’ reflections
Heinonen, Kirsi; De Grez, Nore; Hämäläinen, Raija; De Wever, Bram; van der Meijs, Sophie (Springer Science and Business Media LLC, 2020)A collaboration script is a set of instructions used to improve collaborative learning among students in technology-enhanced environments. Previously, university students’ perspective has been under-represented in the study ... -
Exploring the Relationship between CLIL and L1 Ability in Finland : Analyzing Written and Oral Production
Launonen, Peter; Roiha, Anssi; Maijala, Minna (Universidad de la Sabana, 2022)This study explores the relationship between CLIL and L1 ability in a Finnish secondary education context. The study is based on the analysis of L1 written and oral productions of four ninth-grade students (2 CLIL and 2 ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.